ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

download 4 معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تحصیل بیش از ۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: دید به حوزه بین‌المللی باید عوض شود تا در آینده نزدیک شاهد پیشرفت آموزش علوم پزشکی باشیم.

 

دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در چهارمین کارگاه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در علوم پزشکی منطقه ۴ آمایشی آموزش عالی بخش سلامت کشور که امروز (۳۰ آبان‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی یکی از ماموریت‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است. در حال حاضر بیش از ۸ هزار دانشجوی خارجی در کشور در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند؛ این دانشجویان از بیش از ۴۲ کشور جهان هستند.

وی افزود: استان خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ظرفیت‌های مختلفی از نظر اقلیم، گویش، زبان عربی و فضای آموزشی دارد و محل مورد اقبال بسیاری از دانشجویان در سراسر کشور است.

باقری‌فرد با اشاره به برگزاری کارگاه بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در علوم پزشکی منطقه ۴ آمایشی آموزش عالی بخش سلامت کشور، عنوان کرد: هدف از برگزاری کارگاه توانمندسازی در کلان منطقه چهار این است که اساتید، کارشناسان و کارمندان بین‌الملل توانمندی لازم را برای بین‌المللی‌سازی و جذب دانشجوی بین‌الملل به دست آوردند.   

وی یادآور شد: حوزه بین‌المللی یعنی جذب دانشجوی خارجی و جذب یعنی درآمدزایی که تنها بخشی از این حوزه است ولی ما در این حوزه، سفیرانی در حوزه‌های علمی و سیاسی و... تربیت می‌کنیم. در حال حاضر بیش از ۸ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم که  این تعداد قابل توجه است، اگرچه هنوز به عدد استاندارد نرسیده‌ایم. این دانشجویان از بیش از ۴۲ کشور جهان هستند و حتی از کشورهای اروپایی دانشجو داریم.  

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به محول کردن ماموریت بین‌المللی سازی به دانشگاه‌ها، عنوان کرد: به هر دانشگاه ماموریت داده‌ایم که در هر منطقه خود فعالیت کند؛ قرار نیست هر دانشگاه با همه دانشجویان جهان کار کند، به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاجیکستان، دانشگاه تهران با عراق، دانشگاه سمنان با تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی ایران با کشور غنا کار می‌کند. این گونه می‌توان موفق شد اما اگر بخواهیم هر روز تفاهم نامه بنویسیم، کمدهایی داریم که پر از تفاهم‌نامه است اما هیچ کدام اجرایی نشده‌اند. از دانشگاه‌ علوم پزشکی اهواز نیز می‌خواهیم یکی از کشورها را به عنوان حوزه فعالیت خود انتخاب کند.

وی افزود: بین‌المللی‌سازی، تنها با جذب دانشجو به هر طریقی ممکن نیست. در کشور لبنان، بهترین پزشکان کسانی هستند که در ایران درس خوانده‌اند. بیش از ۵۰۰ فارغ‌التحصیل پزشکی لبنانی داریم که از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند.

باقری‌فرد با اشاره به مشکلات موجود در بخش‌های بین الملل دانشگاه‌ها، بیان کرد: در بخش بین‌الملل باید همه رده‌ها از استاد تا کارشناس با این حوزه و همچنین با زبان خارجه آشنایی داشته باشند؛ دانشجو آمده است و می‌گوید استاد نمی‌تواند خوب زبان انگلیسی صحبت کند. در حوزه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها، جزئیات مهم است و باید مورد توجه قرار گیرند و ‌از بحث‌های تئوری به جایی نمی‌رسیم.

وی عنوان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، لرستان، دزفول، بهبهان و شوشتر باید بر اساس نیاز دانشجو تدریس کنند. دانشگاه اهواز با وجود رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی، رزیدنت و یا فلو خارجی ندارد در حالی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشجویان خارجی در این بخش داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به چالش‌های دانشجویان بین‌الملل، گفت: ویزای دانشجو را دیر می‌دهند و در بحث کنسولی مشکل داریم؛ این مساله در فرآیند جذب، نقص ایجاد می‌کند.

وی با بیان این که باید بتوان برای رفع چالش‌های حوزه دانشجویان خارجی راهکارهایی از دل کارگاه‌ها استخراج کرد، افزود: در موردی، یک دانشجوی بحرینی درس عمومی انقلاب اسلامی را پاس کرده بود اما پس از اینکه به کشورش برگشته بود، سراسیمه بلیت گرفته و برگشته بود و می‌گفت آنجا مرا به زندان می‌برند و خانواده‌ام در معرض خطر هستند؛ چون نمره درس انقلاب اسلامی داشت و به او گفته بودند که درس انقلاب را پاس کرده‌ای و می‌خواهی انقلاب کنی. این کشورها دقیق و حساس هستند، این مسائل وجود دارد و کارشناسان باید این بحث‌ها را جدی دنبال کنند. در این کارگاه‌ها باید برای چنین مسائلی اندیشیده شود و مسائلی که اخلال پیدا کرده است، بازگو شود.

باقری‌فرد ادامه داد: در وزارت خارجه، از دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا یاد می‌کنیم و با این اسم می‌توان دانشجو جذب کرد. در حوزه جذب دانشجوی بین‌الملل، گویش‌ها، فرهنگ و خصوصیات اقلیمی هر کدام از دانشگاه‌ها جاذبه دارد.

وی با بیان اینکه دوره‌های مهارتی در وزارت بهداشت ارائه می‌شوند، ادامه داد: در مورد دستیاری تخصصی برای دستیارانی که نمی‌توانند، نمره را پاس کنند در نشست شورای تخصصی، ارزشیابی را تغییر دادیم و مصوب کردیم. وقتی دانشجویان نمی‌توانند فارغ‌التحصیل شوند و مدرک ارائه دهند باید غرامت دهند بنابراین باید این تسهیلات در نظر گرفته شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دید به حوزه بین‌المللی باید عوض شود تا در آینده نزدیک شاهد پیشرفت آموزش علوم پزشکی باشیم.

 

 

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید