ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

 

در میان دانشجویان پزشکی، تنها ۳۰ درصد از مسیر کنکور وارد دانشگاه شد‌ند و بقیه با رانت آمده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی محمدحسین خسروپناه درحالی از صدور مجوز رشته‌های پزشکی برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی خبر داد که پیش از این زمزمه‌هایی از لغو قانون افزایش ظرفیت پزشکی در این شورا به گوش رسیده بود.
در میان دانشجویان پزشکی، تنها ۳۰ درصد از مسیر کنکور وارد دانشگاه شد‌ند و بقیه با رانت آمده‌اند. «چرا یک بچه روستایی که درسش را خوانده و قبول شده نتواند وارد رشته پزشکی شود، اما دیگری با پول و رانت پزشکی بخواند؟» این افراد که فارغ‌التحصیل می‌شوند سراغ کار نمی‌روند و فقط دنبال پرستیژ هستند یا می‌خواهند مهاجرت کنند. این‌ها بخشی از صحبت‌های عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز احمد‌رضا عصاره است.ماجرای ورود رانتی به رشته‌های پزشکی در سال ۱۳۸۲ و با خبر تقلب و خروج سؤالات آزمون دستیاری جنجالی شد. پس از آن نیز بار‌ها کارشناسان به انتقاد از دانشجویانی پرداختند که با گذراندن چند واحد درسی در دانشگاه‌های سطح پایین خارجی و با پرداخت پول به دانشگاه‌های داخل کشور منتقل می‌شدند. این موضوع باعث شد وزارت بهداشت برای جلوگیری از دور زدن کنکور توسط آن‌ها قوانینی را وضع کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد حسین خسروپناه هم درباره جزئیات این طرح می‌گوید که پیگیر این هستیم که «امتیازات و مجوز علوم‌پزشکی غیرانتفاعی را صادر کنیم.» به گفته او مؤسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی فرصت برابر رشد تعالی را برای نسل جوان در همه مناطق کشور فراهم می‌کنند و این عدالت آموزشی است.بر اساس اعلام وزارت بهداشت درحال حاضر بیش از ۷۰ هزار دانشجو در رشته های پزشکی، ۱۵ هزار نفر در دندانپزشکی و ۱۲ هزار دانشجو در رشته داروسازی مشغول به تحصیل هستند. همچنین بیش از ۵۵۰۰ نفر نیز در رشته پزشکی دانشگاه آزاد و بیش از 23 هزار دانشجو درسایر رشته‌های علوم پزشکی این دانشگاه تحصیل می‌کنند.
 
تحصیل در رشته‌های پزشکی درحال حاضر در دانشگاه‌های دولتی به صورت رایگان و در دانشگاه آزاد و پردیس‌های بین‌الملل به صورت شهریه‌پرداز است. همچنین دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و قصد بازگشت به کشور را دارند جهت آمادگی بیشتر تحصیلی، سالانه باید دوبار آزمون ارزیابی علمی بدهند و شرط بازگشت آن‌ها به کشور، تحصیل در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت است.
مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت حسین صادقیان می‌گوید که این موضوع هنوز قطعی نیست و هدف آن «رشته‌های علوم پزشکی مانند بهداشت محیط، ایمنی‌شناسی و برخی رشته‌های علوم پزشکی است نه پزشکی عمومی»وی می‌گوید که ارائه مجوز بر اساس ضوابط و قوانین خواهد بود. این کار باعث خواهد شد علاقه‌مندان در کشور تحصیل کنند و به خارج کشور نروند.اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران حسین قناعتی معتقد است که «پذیرش پزشکی در دانشگاه غیرانتفاعی، سُلطه اشرافیت است و باعث ورود افراد پولدار به این حوزه می‌شود.»قناعتی تأکید می‌کند که درحال حاضر ۵۰ هزار شماره نظام پزشکی داریم که بی‌کارند، برای تربیت این افراد میلیارد‌ها دلار هزینه شده و بهتر است به فکر راه‌اندازی نظام ارجاع و اشتغال آن‌ها باشیم.
 
عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت هامون سبطی می‌گوید که «با این اقدام آموزش طبقاتی خواهد شد» و آموزش در رشته‌های خوب مختص گروه سرمایه دار خواهد بود.سبطی معتقد است که پزشکی و دبیری رشته‌هایی هستند که درآمد دارند و بازار کار سایر رشته‌ها ضعیف است به همین دلیل مورد استقبال هستند. اشتغال و آموزش درهم تنیده است. نباید یکی را دید و دیگری را ر‌ها کرد، باید به دنبال تقویت اقتصاد و ایجاد شغل برای سایر رشته‌ها باشیم. 
لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید