ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

علل بی‌انگیزه شدن دانشجویان گروه پزشکی به تحصیل می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد. یکی از عوامل مطرح شده در تحقیقات، کاهش انگیزه به دلیل عدم مشاهده مهارت‌های بالینی پس از فارغ‌التحصیلی است. همچنین، بررسی‌ها نشان می‌دهند که انگیزه تحصیلی یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی است. عواملی مانند انگیزه درونی و بیرونی، رضایت از آینده شغلی و رشته تحصیلی می‌تواند بر انگیزه تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار باشد. از این رو، توانمندسازی اساتید در به کارگیری تئوری‌های مختلف انگیزشی و توجه به عوامل مرتبط با انگیزه تحصیلی می‌تواند به افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان کمک کند.

دکتر مهرداد حسیبی ، در خصوص کیفیت آموزش پزشکی در کشور و مشکلات اصلی در این زمینه، اظهارداشت: آموزش در سطوح مختلف به ویژه در بیمارستانی همچون امیراعلم دانشجو محور است، بنابراین دانشجو به صورتی که مدنظر اساتید است، تربیت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد نمی‌توان شاهد مهارت‌های بالینی در دانشجویان پزشکی پس از فارغ‌التحصیل شدن آنان باشیم، افزود: انگیزه کافی در دانشجویان رشته پزشکی در مقایسه با نسل‌های پیشین دیده نمی‌شود، که این خود می‌تواند یکی ار دلایل اصلی نبود مهارت‌های بالینی در پزشکان بعد از فارغ‌التحصیل شدن آنان باشد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: صرف زمان زیاد برای ارایه مقالات توسط دانشجویان پزشکی، اندیشیدن و تلاش برای موفقیت در امتحانات رزیدنتی که حتی منجر به عدم شرکت دانشجو در کلاس‌های درس و فروختن کشیک و بخش خود به دیگری می‌شود، می‌تواند یکی از دلایل اصلی کاهش انگیزه در میان دانشجویان پزشکی باشد، بنابراین دانشجویان پزشکی در بدو ورود بیشتر به فکر ارایه مقالات و افزودن به محفوظات علمی برای موفقیت در آزمون رزیدنتی هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش با بیان اینکه اساتید نیز دارای انگیزه لازم نیستند، اظهارداشت: اساتید به منظور دست‌یابی به مراتب و کسب ارتقای بالاتر در پی ارایه مقاله هستند تا صرف زمان بیشتر برای آموزش دانشجویان، بنابراین اساس ارتقا‌ء اساتید باید به سمت آموزش محوری تغییر یابد نه اینکه به صورت صوری و یک شعارمورد ارزیابی قرار گیرند.

حسیبی با اشاره به درآمد محور بودن اکثر بیمارستان‌های آموزشی، گفت: در بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی جایی برای آموزش دانشجویان دیده نمی‌شود، در حالی که بیمارستان‌ها به منظور آموزش بهتر دانشجویان باید به صورت Jeneral کار کنند.

وی با بیان اینکه اساتید باید در زمان تدریس و آموزش تمام دغدغه‌های خود را کنار بگذراند، خاطرنشان کرد: اساتید زیادی در دانشگاه‌ها مشغول ارائه آموزش هستند، اما متاسفانه معلمی که به صورت خالصانه و بدون چشم داشت مالی فعالیت کند، کم است که البته منابع مالی باید از سوی دولت در اختیار آنان قرار گیرد.

معاون آموزشی بیمارستان امیر اعلم در پایان با اشاره به اینکه بیمارستان امیر اعلم در مقایسه با بیمارستان‌های دیگر، بیماران بیشتری از مناطق مختلف کشور پذیرش می‌کند اما با این وجود دارای فضاهای مناسب درمانی و آموزشی نیست، توصیه کرد: بودجه عمرانی به هیچ عنوان برای این بیمارستان دیده نشده است، در حالی که بیمارستان‌های دیگر دارای چنین مشکلات حتی با وجود داشتن بیماران کمتر نیستند، البته باید به این موضوع توجه داشت که داشتن فضای مناسب می‌تواند موجب درآمد بالا و آموزش بهتر شود.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید