ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

مقالات به دلایلی مختلفی مانند سرقت علمی، ارسال هم‌زمان به چند ژورنال، رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها و دیگر موارد فنی رد می‌شوند.

اگر این دلایل رد شدن مقاله را بشناسید، می‌توانید احتمال آن را به حداقل برسانید. در ادامه، 9 دلیل اصلی ریجکت شدن مقاله را به‌تفصیل برای‌تان خواهیم گفت.

 

1- رد شدن مقاله در غربال‌گری فنی

قبل از اینکه متن‌تان به دست سرویراستار ژورنال برسد، دفتر ویراستاری بررسی‌های مقدماتی را به عمل می‌آورد. در این مرحله، عوامل زیر می‌تواند سبب رد شدن مقاله شود:

وجود احتمال سرقت علمی

ارسال همزمان مقاله به دیگر ژورنال‌ها (ارسال همزمان به چند ژورنال مجاز نیست)

نبود عناصر کلیدی، مانند عنوان، فهرست نویسندگان، متن اصلی، ارجاعات، یا شکل‌ و جدول‌، در متن

بی‌کیفیت بودن زبان متن

واضح نبودن جدول‌ها و شکل‌ها

رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های ژورنال

مدیر ویراستاری ژورنال کیست؟

مدیران ویراستاری مطالب ارسالی را قبل از ارسال به سردبیر ژورنال می‌خوانند تا مطمئن شوند مقاله ویژگی‌های مورد نیاز را برای چاپ در ژورنال دارد. وقتی نوشته‌تان را برای ژورنالی میفرستید، ممکن است مدیر ویراستاری آن را بررسی کند و ببیند که آیا معیارهای لازم را برای انتشار دارد یا خیر.

برای مطالعه مهمترین شیوه‌نامه‌های موجود می‌توانید به مطالب زیر مراجعه کنید:

راهنمای نوشتن مقاله انگلیسی روانشناسی به شیوه APA

شیوه‌نامه نوشتن مقاله IEEE | چگونه مقاله IEEE بنویسیم؟

2- نگنجیدن موضوع مقاله در دامنه کاری ژورنال و اهداف آن

اگر موضوع مقاله‌تان ارتباطی با حیطه پژوهشی ژورنال نداشته باشد، احتمالاً، پذیرفته نخواهد شد. هنگام انتخاب ژورنال برای ارسال مقاله، حتما اهداف و حیطخه کاری آن را بخوانید تا دست‌تان بیاید ژورنال به دنبال چه نوع مقالاتی است. یکی از مهمترین دلایل پذیرش نشدن مقاله این است مقاله را برای ژورنال اشتباهی فرستاده‌اید. به همین سادگی! بنابراین انتخاب ژورنال مناسب می‌تواند احتمال رد شدن ژورنال را کاهش دهد.

دلایل مهم ریجکت مقاله من

دلایل مهم ریجکت مقاله من

3- کم‌اهمیت بودن موضوع پژوهش

اگر موضوع‌ انتخابی‌تان کم‌اهمیت باشد، طبیعتاً، عوامل و خوانندگان ژورنال نیز علاقه‌ای به آن نشان نخواهند داد. در نتیجه، احتمال رد شدن آن افزایش خواهد یافت. به‌علاوه، یافته‌های کم‌اهمیت هیچ سودی در پیش‌برد علم نخواهند داشت و بالطبع، رد خواهد شد. بنابراین، سعی کنید به دنبال موضوعات مهم باشید.

4- بلندپروازی بیش از حد محقق

اگر نویسندگان بیش از حد بلندپرواز باشند، ممکن است تفسیر نتایج دشوار باشد یا حتی نتایج اشکال داشته باشند. در این موارد، بهتر است کار را به مجموعه‌ای از پروژه‌های پژوهشی کوچک‌تر تقسیم کنید. به عبارت دیگر، به دنبال انجام پژوهش‌های عجیب و غریب و دشوار نباشید، بلکه به دنبال انجام پژوهشی باشید که از عهده‌اش برمی‌آیید.

5- واضح نبودن فرضیه‌های مقاله

ممکن است پرسش پژوهش مبهم باشد، به خوبی مدون نشده باشد یا ربطی به حوزه پژوهش نداشته باشد. مرور مفصل و جامع پیشینه پژوهش می‌تواند در مشخص کردن فرضیه یا پرسش پژوهشی‌، کمک‌تان کند.

6- ناقص بودن محتوای مقاله

ممکن است مشاهداتی در مقاله ذکر شده باشد، اما مقاله یک پژوهش کامل نباشد. همچنین ممکن است نویسندگان آثار مهم دیگر در آن حوزه را نادیده گرفته باشد. بنابراین، باید به کامل بودن کار فکر کنید و پژوهشی کامل و جامع را ارائه دهید.

اگر مقاله‌تان رد شود، جای اعتراض باقی است! ما در مقاله زیر این موضوع را پوشش داده‌ایم:

نحوه پاسخ به داوری مقاله | معرفی روش خونسردانه!

می‌توانید برای پر بار کردن مقاله‌تان، از مقالات خارجی نیز به عنوان منبع کمک بگیرید. در همین راستا، پیشنهاد می‌کنیم برای ارائه ترجمه‌های باکیفیت، حتماً از خدمات ترجمه مقاله ما استفاده کنید.

7- مشکل در فرآیند پژوهش، نحوه ارائه داده‌ها یا تحلیل آن‌ها

از جمله مشکلات بزرگ می‌توان به مواردی همچون نبود گروه‌ کنترل واضح یا دیگر معیارهای مقایسه‌ای، استفاده نکردن از فرآیندها و روش‌شناسی‌های شناخته‌شده (که باعث می‌شود تکرار پژوهش دشوار شود)، یا نبود تحلیل آماری معتبر اشاره کرد. مراقب مشکلات جزئی‌تر هم باشید؛ مثلا نام‌گذاری نادرست، نامناسب یا مبهم جدول‌ها و شکل‌ها.

این موارد به علل فنی رد مقالات هم مشهور هستند. مهم‌ترین دلایل عدم پذیرش مقالات از دید فنی عبارتند از:

ناقص بودن داده‌ها؛ مثلا زیادی کوچک بودن نمونه، کنترل نکردن عوامل موثر، یا ضعف در کنترل این عوامل

ضعیف بودن تحلیل‌ها، مثلا استفاده از آزمون‌های آماری نامناسب یا فقدان کامل آزمون‌های آماری

نامناسب بودن روش‌شناسی برای پاسخ به فرضیه‌ها، یا استفاده از روش‌شناسی قدیمی که نسبت به روش‌های جدیدتر و قدرتمندتری که نتایج مستدل‌تر ارائه می‌کنند ضعف دارند.

ضعف در انگیزه پژوهشی که به موجب آن، فرضیه‌های شما روشن یا به لحاظ علمی معتبر نیستند، یا اینکه داده‌هایتان پاسخی برای پرسش مطرح‌شده فراهم نمی‌کنند.

یکی از مهمترین دلایل عدم پذیرش مقاله گرفتن نتایج نادرست بر اساس فرض‌هایی که داده‌هایتان آنها را تایید نمی‌کنند.

با برخی کارها می‌توان از رد مقاله در نتیجه این مشکلات جلوگیری کرد. مثلا با صرف زمان کافی برای مطالعه پیرامون حوزه مدنظر، تصمیم‌گیری دقیق درباره موضوع اصلی مورد تمرکز، فرضیه، و طراحی آزمایشی جامع مطابق با اصول کتاب‌های مرجع آموزش مقاله‌نویسی.

مشکلات فنی مقاله، مهم ترین دلیل برای رد شدن مقاله

8- اشکال داشتن استدلال‌ها یا نتیجه‌گیری‌های مقاله

استدلال‌ها باید منطقی، ساختارمند و معتبر بوده و نتایج مقاله را تایید کنند. اگر نتوان نتیجه‌گیری‌ها را براساس باقی بخش‌های مقاله توجیه کرد یا اگر این نتیجه‌گیری‌ها بخش عظیمی از مقالات قبلی را نادیده بگیرند، مقاله رد خواهد شد.

9- مسائل زبانی، نوشتاری و املایی

کیفیت زبان، ساختار مقاله و تمام جدول‌ها و شکل‌های آن باید به اندازه کافی خوب باشند تا آن مقاله ارزیابی شود. اگر این طور نباشد، مقاله رد خواهد شد. فکر خوبی است که قبل از ارسال مقاله‌تان از دیگران بخواهید آن را بررسی کنند. دیگران ممکن است اشکالاتی را شکار کنند که از چشم خودتان دور مانده‌ بوده است.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید