ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

Tips for success in the doctoral interview آیا نداشتن مقاله منجر به رد شدن در مصاحبه دکتری می شود؟

 

برای حاضر شدن در جلسه مصاحبه دکتری، هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، قطعاً به نفع شماست. ما در این قسمت قصد داریم، انواع مقالات علمی، اعتبار آنها و نحوه ارشیابی آنها در مصاحبه دکتری را تشریح کنیم.

بدیهی است که چاپ مقاله در ژورنال های معتبر خارجی و داخلی، ارزش بالایی برای تمامی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، اساتید و پژوهشگران در رشته های مختلف، دارد. یکی از شاخص های ارزیابی دانشجویان مقطع دکتری، تعداد مقالات علمی چاپ شده در مجلات معتبر است. ارزیابی مجلات علمی توسط شاخص های مختلفی صورت می گیرد، همانطور که اشاره شد، یکی از این شاخص ها، به چاپ رسیدن مقاله در مجلات معتبری نظیر ISI، ISC و دیگر مجلات مطرح است. این فاکتور، اعتبار قابل توجی به مقالات می بخشد. چرا که به چاپ رسیدن مقالات در این ژورنال کار آسانی نبوده و لازمه آن استاندارد بودن مقاله می باشد. یکی دیگر از شاخص های ارزیابی مقالات، ضریب jcr و یا ایمپکت فاکنور (ضریب تاثیر) می باشد.

1-مقالات آی.اس.آی ISI

مقالات isi از جمله معروف ترین مقالات و ژورنال های علمی هستند. این پایگاه داده بسیار وسیع بوده و رشته های متنوعی را در بر می گیرد. اگر کسی مقاله چاپ شده در این پایگاه داده باشد، موفقیت بزرگی را کسب کرده است. تمامی مقالات در این ژورنال با شاخص ایمپکت فکتور دسته بندی می شوند. برای مصاحبه این شاخص روش های متفاوتی وجود دارد که روی آن تاثیر می گذارد.

2-مقالات اسکوپوس SCOPUS

این پایگاه نیز بسیار مشهور بوده و از طرف الزویر راه اندازی شده است.

در اسکوپوس هم مانند ISI شاخص‌هایی برای دادن رتبه به مقالات در نظر گرفته شده است. این شاخص q نام دارد و تمامی مقالات رتبه q1 تاq4  را خواهند داشت.

3-مقالات ISC

ISC هم پایگاه معروف دیگری است که در رتبه سوم قرار دارد. این پایگاه مخصوص دانشمندان اسلام است. هدف از راه اندازی این پایگاه، توسعه علم و ارتباطات میان کشورهای اسلامی بوده است. 

این پایگاه که در واقع کوتاه شده عبارت Islamic World Science Citation Center است، مقالات و مجلات منتشر شده در کشور های جهان اسلام را مورد بررسی قرار می دهد و سپس با استناد بر استاندارد های موجود، مجلات را از فیلتر هایی عبور می دهد. مجلاتی که بتوانند از این فیلتر ها عبور کنند، لیست می شوند و تحت عنوان مجلات ISC معرفی می شوند. مقالاتی که در این پایگاه به چاپ برسند، به عنوان مقاله ISC به شمار می آیند و در نتیجه نویسندگان و پژوهشگران آن نیز از امتیاز ها و تسهیلات ارائه شده توسط این پایگاه بهره مند می شوند.

4-مقالات کنفرانسی

مقالات کنفرانسی نیز می توانند امتیاز خوبی برای موفقیت در مصاحبه دکتری باشد.اغلب مقالات کنفرانسی بین المللی و ملی در پایگاه سیویلیکا وجود دارند.

 

حوه محاسبه امتیازات نگارش مقاله و کتاب در مصاحبه آزمون دکتری 
نوع فعالیتحداکثر امتیازنحوه ارزیابی
مقالات علمی – پژوهشی ( داخلی و خارجی ) مرتبط با رشته تحصیلی۲۲ امتیازهر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایرانگواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز
برگزیدگان در جشنواره علمی معتبربرگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز
مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی۶ امتیازهر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر ( داخلی یا خارجی )۴ امتیازخارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی۴ امتیاز

 

عوامل موفقیت در مصاحبه دکتری

 

✅ پیشنهاد می شود پیش از مصاحبه، به سایت دانشکده ای که دعوت به مصاحبه شده اید، مراجعه کنید و پروفایل اساتید را مورد بررسی قرار دهید تا از زمینه های کاری، پژوهشی مصاحبه گر احتمالی تان اطلاعات کافی را بدست آورده و با سوالات مصاحبه دکتری آشنا شوید.

✅ توصیه می شود در روز مصاحبه، تمامی مدارک پژوهشی مانند، مقالات چاپ شده، مدارک زبان، پایان نامه و دیگر مدارک خود را به صورت فیزیکی و در یک پوشه به صورت منظم قرار دهید و در جلسه همراه خود داشته باشید. بررسی مدارک در همان جلسه انجام خواهد شد پس حتما از به همراه داشتن تمامی مدارک خود اطمینان حاصل کنید.

✅ به همراه داشتن توصیه نامه اساتید شما در مقاطع قبلی، تاثیر بسزایی در روند مصاحبه شما خواهد داشت.

✅ اساتید مصاحبه گر ممکن است برای سنجش میزان تسلط شما به زبان انگلیسی از شما بخواهند متنی را بخوانید و یا ترجمه کنید و یا حتی ممکن است سوالاتی را به زبان انگلیسی از شما بپرسند، پس حتما پیش از مصاحبه تمرینات لازم را انجام دهید تا در جلسه، غافلگیر نشوید.

✅ بهتر است در روزهای منتهی به جلسه مصاحبه، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد خود را مرور کنید چرا که اساتید ارزیاب احتمالا سوالاتی را از پایان شما خواهند پرسید تا میزان تسلط شما را بسنجند. 

✅ داشتن اعتماد به نفس بالا، ظاهر آراسته و روحیه با انگیزه نیز از جمله مواردی است که نباید از تاثیر آنها در دید داوران نسبت به شما غافل شد. حتما اینطور نشان دهید که در حوزه پژوهشی خود دارای انگیزه بالا و اهداف درخشان هستید تا آنها شما را متمایز از بقیه ببینند.

✅ سعی کنید تسلط خود بر آخرین کتاب ها و مقالات مطرح حوزه تخصصی خود را افزایش دهید. برای اساتید مهم است که شما منابع مطرح رشته خود را بشناسید و بتوانید به سوالات تخصصی حوزه پژوهشی تان پاسخ دهید.

برنامه ريزي آزمون دکتري و مشورت با مشاوران خبره میتواند کمک موثری در قبولی شما در رشته دلخواهتان در مقطع دکتری داشته باشد.

 

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید