ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

دانشجویان دکتری باید انگیزه‌ای برای تحصیل داشته باشند که دریافت حقوق می‌تواند یکی از آن انگیزه‌ها باشد

بنده دانشجوی دکتری ممتاز دانشگاه با معدل۱۹/۹۰ هستم، در همه جای دنیا مقطع دکتری شغل محسوب می‌شود و دانشجویان بابت تحصیلات تکمیلی حقوق دریافت می‌کنند. بسیار بد است که یک فرد ۳۰ساله برای تامین مخارج زندگی دانشجوی خود دستش را پیش خانواده دراز کند، متاسفانه هیچ‌کدوم از مسؤولان به داد ما نمی‌رسند ما دانشجویان دکتری حقوق و بیمه‌ای نداریم فقط درس می‌خوانیم بدون هیچ امید به زندگی و به دوستان خود توصیه می‌کنم تا وقتی که شغلی برا خودشون پیدا نکردند دنبال ادامه تحصیل نروند چون هزینه‌ها بسیار بالا است که واقعاً دانشجوی بدون درآمد نمی‌تواند تحصیل کند.» اینها بخشی از صحبت‌های یک دانشجوی ممتاز مقطع دکتری است که از شرایط خود ناراضی بوده و خواستار در نظر گرفتن حقوق برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

یکی دیگر از دانشجویان دکتری که از هزینه‌های نجومی دانشگاه ناراحت است هم می‌گوید: بنده یک پذر هستم که به تحصیل بسیار علاقه‌مندم و در رشته حقوق درس می‌خوانم اما با توجه به هزینه‌های سنگین دانشگاه و جامعه از درس عقب ماندم و دیگر نمی‌توانم درسم را ادامه دهم.

دغدغه‌ دانشجویان دکتری به قدری زیاد است که صدای آن به سامانه فارس‌ من‌ هم رسید و این دانشجویان پویشی را ثبت کردند و خواستار«پرداخت حقوق به دانشجوی دکتری» شدند تا شاید صدایشان را مسؤولان هم بشنوند.

این کاربران در پویش خود آورده‌اند:

«اعطای وام مختصر وزارت علوم به دانشجویان دکتری و عدم پرداخت حقوق، شرایط تحصیل در موقعیت فعلی جامعه را بسیار سخت کرده است. از یک طرف، این امر باعث شده که رقابتی جدی برای ورود به دوره دکتری نباشد. از طرفی، دانشجویانی که وارد این دوره می‌شوند مجبور به کار خارج از دانشگاه است که این به نوبه خود از کیفیت کار علمی در این دوره می‌کاهد. لطفاً برای دانشجوی دکتری حقوق مشخصی تعیین کنند.»

سردبیر این پویش سامانه فارس‌من‌ در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، می‌گوید: افراد سرباز حقوق ۵ میلیون تومانی می‌گیرند، خدمت سربازی در زمان‌های قبل به موازات دوره دانشجویی بوده است، اما در حال حاضر به دوره سربازی بها داده می‌شود به دانشجویان نه.

* پرداخت حقوق به دانشجویان تحصیلات تکمیلی

وی ادامه می‌دهد: روال قدیمی که در سبک دوره تحصیلات تکمیلی بوده بدون تغییر در حال انجام است، این موضوع باعث شده که دانشجویان تمایلی به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نداشته باشند و به کارهای آزاد مشغول شوند چرا که اگر فردی بخواهد ادامه تحصیل دهد باید شغلی داشته باشد تا بتواند از پس هزینه‌های دوره تحصیلات تکمیلی برآید.

سردبیر این پویش معتقد است: در کشورهای دیگر شاهد هستیم که به دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی خود حقوق می‌دهند و اگر ما بخواهیم با آنها رقابت کنیم باید با همان روند پیش برویم.

* عدالت باید برگزار شود

دانشجوی دیگری که با این پویش هم‌صدا است هم می‌گوید: من یک دختر مجرد ۳۵ ساله‌ هستم که پدرم را چند سالی است از دست دادم و به عنوان فرزند اول خانواده تأمین تمام هزینه‌های خانواده با من است، بنده عاشق رشته‌ام هستم و تا مقطع دکتری نیز با معدل‌های بالای ۱۸ ادامه دادم اما با این هزینه‌های نجومی برای دکتری بنده نمی‌توانم ادامه تحصیل دهم و متاسفانه باید ترک تحصیل کنم اگر هزینه‌ای به ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌دادند قطعاً امثال ما هم می‌توانستند درسشان را ادامه دهند.

* علنی کردن موضوع حقوق دانشجویان دکتری

یکی دیگر از دانشجویان دکتری هم می‌گوید: خواهشا به حال ما دانشجویان دکتری که علاقمند به تحصیل در مقطع دکتری هستیم، فکری کنید زیرا با این شهریه‌های میلیونی نجومی درس خواندن بسیار سخت است.

وی از رسانه ها می‌خواهد که این موضوع را به مسؤولان اعلام کنند تا حداقل حقوقی به دانشجویان داده شود که بتوانند ادامه تحصیل دهند.

به گفته این دانشجوی دکتری، متاسفانه مبالغ شهریه کم نمی‌شود اما حداقل به دانشجویان دکتری حقوقی داده شود تا بتوانند تحصیل کنند.

علی محمودی یکی دیگر از دانشجویان نیز می‌گوید: بنده دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی هستم، اما باور کنید با این هزینه‌ها ما نمی‌توانیم درس بخوانیم. بیشتر افرادی هستیم که باید به خانواده‌ها برسیم و هزینه‌ آنها را پرداخت کنیم، از مسؤولان خواهشمندیم که به این موضوع یک جواب قانع‌ کننده‌ای بدهند.

دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد هم می‌گوید: پرداخت حقوق برای دانشجویان یک ایده و انگیزش است چرا که دانشجویان می‌توانند فرصت بیشری برای درس‌های خود بگذارند و دیگر دغدغه شغل نداشته باشند.

علیرضا محمدی دانشجوی دکترای دانشگاه تهران هم می‌گوید: بنده به درس علاقه دارم و دست خودم نیست، نمی‌توانم تصور کنم که کلاً از درس و دانشگاه بریده باشم. همه دغدغه‌ام تدریس در دانشگاه بود اما امروزه هیچ امیدی برای آن نمی‌بینم، جذب در دانشگاه خیلی سخت‌تر از چیزی است که فکرش را کنید.

وی ادامه می‌دهد: سه مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه تهران بوده‌ام و توانسته‌ام سه مقطع در کنکور رتبه برتر کسب کنم اما وضعیت به گونه‌ای شده که من و امثال من یا باید کشور خودشان را ترک کنند یا باید از رشته خودمان صرف نظر کنیم به کارهای دیگری مثل مسافر کشی و کارهای دیگر برسیم.

نگین ناصری دانشجوی روانشناسی کشور هم معتقد است: تا جایی که بنده اطلاع دارم، به دانشجویان دکتری حقوق و روانشناسی به خاطر قوانین متفاوت و فرهنگ و جامعه تعلق نمی‌گیرد اگر هم تعلق بگیرد درصد بسیار کمی است.

دانشجوی دکتری دیگری هم می گوید: دانشجویان فرهنگیان از همان ابتدا حقوق دریافت می‌کنند، چرا به دانشجویان دیگر تعلق نمی‌گیرد، این سوال برای همه ما دانشجویان است.

فاطمه سادات موسوی دانشجوی دکتری هم می گوید: حداقل یک مبلغ وامی را برای ما در نظر بگیرند تا در رشته خودمان بتوانیم ادامه تحصیل دهیم.

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید