ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

رییس انجمن علوم آزمایشگاهی کشور از کمبود مسوول فنی در آزمایشگاه‌ها و مشکلات ناشی از آن ، ابراز نگرانی کرد.
دکتر بهزاد پوپک در تشریح بیشترین مشکلاتی که جامعه علوم آزمایشگاهی کشور با آن مواجه است، گفت: از سال 90 که با تغییر نرخ ارز مواجه بودیم، آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی کشور به صورت جدی دچار مشکل شدند و این مشکل هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وجود دارد.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما تامین بودجه و عدم تعادل میان نرخ تورم، نرخ ارز و تعرفه خدمات آزمایشگاهی است، افزود: در واقع در سال‌های گذشته کار کارشناسی در زمینه قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی انجام نشده و تعرفه ما بر این اساس نبوده است. البته خوشبختانه به دنبال موافقت وزیر بهداشت در سال گذشته و بعد از تلاشی چند ماهه و بیش از 2000 ساعت کار کارشناسی، همکاران اقتصاد سلامت با همکاران علوم آزمایشگاهی در حوزه‌های مختلف گرد هم آمدند و تلاش انجمن‌های آزمایشگاهی مانند انجمن علوم آزمایشگاهی، انجمن آسیب‌شناسی و انجمن متخصصین منجر به یک خروجی شد که ما از آن با عنوان "کار کارشناسی قیمت تمام شده تست‌ها" یاد می‌کنیم.
احتمال بروز چالشی بزرگ در حوزه آزمایشگاه
پوپک با اشاره به تفاوت بارز میان این قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی با قیمت تعرفه موجود، گفت: امیدوارم امسال با نظر مثبتی که به این قضیه وجود دارد، وزارت رفاه، شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت بتوانند این مشکل را پیگیری کنند. در غیر این صورت ممکن است با توقف توسعه خدمات آزمایشگاهی در کشور و افت کیفیت این خدمات مواجه شویم و این می‌تواند چالشی بزرگ برای کشور در جهت ارائه خدمات آزمایشگاهی به همراه داشته باشد.
رییس انجمن علوم آزمایشگاهی ضمن ابراز نگرانی از این موضوع، اظهار کرد: ما در چهار سال گذشته به طور جدی فشارهای اقتصادی را تحمل کردیم. البته با آغاز طرح تحول نظام سلامت که طرحی بسیار هوشمندانه و در جهت حفظ منافع مردم بود، تقریبا تعرفه تمام گروه‌های پزشکی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. این درحالی بود که نمی‌دانیم به چه دلیل حوزه آزمایشگاه را محدود نگه داشته‌اند و ما به نسبت سایر گرو‌های پزشکی تغییر بارزی در این زمینه شاهد نبودیم.
پوپک افزود: در حوزه آزمایشگاه حتی ما تخصیص ارز را هم نداشتیم. در حالیکه برای دارو و تجهیزات پزشکی این اتفاق افتاد، اما برای آزمایشگاه خیر. از طرفی تجهیزات و کیت‌های ما به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به ارز است. حتی تولید داخلی ما نیز وابسته به ارز است؛ چرا که مواد اولیه آن از خارج از کشور وارد می‌شود. در نتیجه اگر نرخ تورم را در چهار سال قبل نگاه کنیم، می‌بینیم که حوزه آزمایشگاه با میزان تورم تعادلی نداشته و این مشکل به صورت جدی برای آزمایشگاهیان مطرح است. بنابراین باید یک علاج زودرس برایش اتفاق افتد.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید