ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

اساتید طرح های تحقیقاتی خود را در سامانه نان اعلام کرده‌اند که سپس داوطلب بر حسب علاقه خود می تواند اقدام به شرکت در این طرح کنند.

مقطع کارشناسی ارشد یکی از مهم ترین مقاطع تحصیلی در کشور است که تنها بخشی از افراد جامعه که علاقه به کسب علم و دانش و انجام کارهای پژوهشی دارند، اقدام به تحصیل در آن می‌کنند. روال عادی پذیرش ارشد، از طریق شرکت در آزمون آن بوده که سالی یک بار برگزار می ‌شود.

امسال وزارت علوم در راستای اصلاح شیوه پذیرش مقطع ارشد و اهمیت به نیاز جامعه، اقدام به ایجاد طرح پذیرش ارشد به صورت استادمحوری ۱۴۰۲ کرده است. در این شیوه، اساتید طرح های تحقیقاتی خود را در سامانه نان اعلام کرده‌اند که سپس داوطلب بر حسب علاقه خود می تواند اقدام به شرکت در این طرح کنند.

اگر داوطلب در مرحله مصاحبه نیز بتواند نظر مثبت استاد مربوطه را معطوف به خود کند، می تواند به عنوان پذیرفته شده ارشد استاد محوری ۱۴۰۲ اقدام به تحصیل در این مقطع کند.

* شیوه پذیرش کارشناسی ارشد استاد محور چیست؟

هر ساله متولی برگزاری آزمون ارشد، سازمان سنجش آموزش کشور است. این سازمان با ارائه لیستی از منابع آزمون ارشد، اقدام به برگزاری آزمونی هماهنگ بین داوطلبان واجد شرایط آزمون ارشد می‌کند. امسال یکی از تصمیماتی که مجوز اجرای آن از طریق شورای آموزش عالی گرفته شده است، اجرای طرح پذیرش دانشجو ارشد، به روش استادمحور است. این طرح ممکن است به دو شیوه با آزمون و با سهمیه استعدادهای درخشان صورت گیرد.

در شیوه پذیرش ارشد استادمحور ۱۴۰۲ با سهمیه استعدادهای درخشان، هر استادی می‌تواند دانشجوی کارشناسی  ارشد استعداد درخشان را به طور مستقیم جذب کند. در این طرح، استادان دانشگاه اگر طرح‌ هایی داشته باشند که در راستای نیازهای جامعه بوده و این نیازها در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها ثبت شده باشد، معادل ظرفیت دانشگاه خود برای مقطع ارشد می‌توانند دانشجوی استعدادهای درخشان را به‌ صورت مستقیم به عنوان دانشجوی خود جذب کنند.

این طرح برای استعدادهای درخشان در تمام دانشگاه‌ های کشور اجرا می‌شود. این سهمیه مازاد است و جزء سهمیه کنکور ارشد به حساب نمی‌آید. در شیوه ارشد استادمحور با کنکور، دانشجویان ابتدا باید در آزمون سراسری ارشد شرکت کرده و سپس در مرحله انتخاب رشته، اقدام به انتخاب کد رشته های استادمحور کنند.

* شرایط ثبت نام ارشد استاد محور ۱۴۰۲

برای جلوگیری از برخورد سلیقه‌ ای در طرح استادمحوری کارشناسی ارشد، دو شرط در نظر گرفته است. دانشجویانی که قصد ثبت نام در این طرح را دارند، لازم است از این شرایط آگاه بوده و سپس اقدام به نام نویسی در این طرح کنند. دانشجویانی که قصد شرکت در مقطع ارشد با آزمون سراسری را دارند باید، شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد را مورد رعایت قرار دهند.

 اولین شرط: ثبت نام در طرح ارشد استادمحوری ۱۴۰۲ این است که دانشجویان نباید نسبت سببی و نسبی با عضو هیئت‌ علمی داشته باشند. بنابراین اگر داوطلب و استاد مربوطه نسبت خویشاوندی با یکدیگر داشته باشند، نمی‌توانند با هم در این طرح به عنوان دانشجو و استاد راهنما مشارکت کنند.

شرط دوم: اجرای طرح ارشد استادمحوری این است که در مقطع ارشد، پایان نامه بر مبنای نیازهای جامعه باشد. اگر طرح در سامانه ایده‌ ها و نیازها ثبت نشده باشد، اما استاد دانشگاه این نیاز را تشخیص داده و طرح مدنظر در شورای پژوهشی دانشگاه تصویب شود، آن طرح می‌تواند در سامانه نان ثبت شود.

نحوه ثبت نام ارشد استادمحور ۱۴۰۲

اگر شرکت در طرح ارشد استاد محوری از طریق کنکور سراسری ارشد صورت پذیرد، نحوه ثبت نام آن همانند ثبت نام در آزمون ارشد است. در این روش دانشجویان باید مدارک لازم را تهیه کرده و در بازه زمانی ثبت نام کنکور ارشد، به نشانی سازمان سنجش مراجعه کنند.

انتخاب رشته ارشد استاد محور ۱۴۰۲

تفاوت رشته‌های عادی ارشد با رشته های استادمحوری از طریق کنکور از همین مرحله انتخاب رشته آغاز می شود. در شیوه پذیرش استادمحوری با آزمون، داوطلبان پس از دانلود دفترچه انتخاب رشته ارشد، باید به بخش رشته های استادمحوری مراجعه کرده و شرایط پذیرش در هر کدام را مطالعه کرده و سپس اقدام به انتخاب رشته دلخواه اقدام کنند.

اگر متقاضیان واجد شرایط ذکر شده در هر یک از رشته‌های کارشناسی ارشد استادمحوری بودند، می توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و مراحل انتخاب رشته را طی کنند. در صورتی که پذیرش ارشد استادمحوری برای دانشگاه آزاد نیز اعلام شود باید به نشانی  azmoon.org مراجعه و در آن سامانه انتخاب رشته کرد.

در شیوه پذیرش ارشد استادمحوری با سهمیه استعدادهای درخشان، انتخاب رشته ای صورت نخواهد پذیرفت. به احتمال زیاد لیست رشته ها و عناوین طرح های پژوهشی در سایت خود دانشگاه‌ها منتشر شده و دانشجویان بر اساس رشته‌های اعلامی، می‌توانند زمینه تحصیلی خود را انتخاب کنند.

مصاحبه کارشناسی ارشد استاد محور ۱۴۰۲

به احتمال زیاد پذیرش در مقطع ارشد استادمحوری هم به شیوه با آزمون و هم با سهمیه استعدادهای درخشان ارشد، مستلزم شرکت در مصاحبه است، در این مرحله پس از اعلام نتایج نهایی و پذیرش دانشجو در رشته و دانشگاه انتخابی، داوطلب می بایست از این مرحله نیز با موفقیت عبور کند.

مصاحبه در این مرحله، مهم ترین قسمت پذیرش محسوب شده و دانشجویان می بایست تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بتوانند اساتید را با پاسخ‌های خود تحت تاثیر قرار دهند. اساتید داور در روز مصاحبه ارشد استاد محور ۱۴۰۲ علاوه بر سوالات رایجی که در خصوص پایان نامه ارشد، هدف از تحصیل در ارشد  می‌پرسند، تمرکز خود را بر روی اطلاعات و دانش داوطلب در طرح تحقیقاتی خواسته شده منعکس می‌کنند.

حال به بررسی سوالات متداول شما می‌پردازیم.

 شیوه پذیرش ارشد استاد محوری چگونه است؟

 پذیرش ارشد به شیوه استاد محوری به گونه ای است بر مبنای طرح های تحقیقاتی ارائه شده صورت می‌گیرد.

 آیا امکان شرکت در طرح ارشد استاد محوری، بدون آزمون سراسری نیز امکان پذیر است؟

 بله، این امکان با شرکت در طرح ارشد استاد محوری بر مبنای استعدادهای درخشان امکان پذیر است.

 مهم ترین مرحله در طرح ارشد استادمحوری کدام مرحله است؟

مهم ترین مرحله ارشد استادمحوری، مصاحبه است.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید