ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مبلغ 60 میلیارد تومان به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص داد.
پنجمین همایش کتابداران و اطلاع رسانان سلامت در حالی برگزار شد که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مبلغ 60 میلیارد تومان به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت استفاده در سه حیطه رسیدگی به فضای فیزیکی و منابع کتابخانه‌های الکترونیکی و فیزیکی، تحقیقات دانشجویی، تامین مواد اولیه آزمایشگاه های تحقیقاتی و آموزشی اختصاص داد.
دکتر فرید نجفی در پنجمین همایش کتابداران و اطلاع رسانان سلامت، گفت: با توجه به این‌که ایپدمی کووید-19 همچنان یکی از عوامل تعیین‌کننده در بازگشایی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تدوام آن است، بهترین فرصت است تا جهت تجهیز فضای فیزیکی برای حضور دانشجویان و اساتید با حفظ فاصله اجتماعی و تامین منابع الکترونیکی و فیزیکی کتاب برای کتابخانه ها انجام شود.
او ضمن قدردانی از کتابداران حوزه سلامت که با وجدان کاری و همت‌شان چراغ کتابخانه‌های سلامت را روشن نگاه داشتند، گفت: در سطح کشور 500 کتابخانه در 70 دانشگاه علوم پزشکی داریم که حدود 1100 کتابدار در این مجموعه‌ها مشغول به کار هستند. در دورانی که با شیوع ویروس کرونا ارجحیت با فضای مجازی است ولی کتاب و کتابخانه‌ها جایگاه خودشان را دارند هرچند نقش‌شان در کشورهای مختلف در حال تغییر است و از امکانات فضای مجازی هم در این حوزه استفاده می شود.
به گفته وی، تغییر دیدگاه، هیچ گاه از اهمیت این حوزه نکاسته است. در دوران شیوع کووید- 19 و تعطیلات ناشی از آن جو رخوتی را دانشگاه‌ها حاکم کرده است و دانشگاه‌ها و کتابخانه ها را از شور و اشتیاق دانشجویان محروم کرده است.
او با ابراز خرسندی گفت: پوشش گسترده واکسیناسیون در سراسر کشور و کنترل تقریبی شیوع ویروس کرونا در کشور دانشگاه‌ها به تدریج امکان بازگشایی دارند و دوباره شاهد حضور دانشجوها، اساتید و اعضای هیات علمی در دانشگاه ها خواهیم بود.
نجفی به شعار هفته کتاب اشاره کرد و گفت: "جالی خالی را با کتاب پر کنیم" شعار هفته کتاب امسال بود شعاری که نه فقط یک‌بار در سال بلکه هر روز به آن احتیاج داریم. زیرا ملتی که با کتاب مانوس شود حرف‌های بسیاری برای جهان خواهد داشت. متاسفانه سرانه پایین مطالعه در کشور ما احتیاج به توجه جدی مسئولان دارد و باید شرایطی را ایجاد کنیم تا دانشجویان بتوانند به راحتی به منابع اطلاعاتی دسترسی داشته باشد و از آن‌ها استفاده کند. حفظ تنوع و کیفیت کتاب‌ها و منابع از الزامات این مسئله است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پایان از همه مدیران اطلاع‌رسانی و انتشارات علمی علوم پزشکی و کتابداران این عرصه قدردانی کرد که طی سالیان و در دوران شیوع اپیدمی به ارائه خدمات پرداختند قدردانی کرد.
دکتر پیام کبیری، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی با اشاره به تاریخچه برگزاری همایش کتابداران و اطلاع رسانان سلامت گفت: پنج سال پیش با هدف گرامی‌داشت کتابداران سلامت در کشور این همایش پایه‌ریزی شد، در آن همایش از بیش از 100 نفر از نمایندگان کتابداران سلامت دعوت کردیم و از کتابداران برتر و همینطور پیشکسوتان این حوزه تقدیر و تشکر به عمل آمد. خوشبختانه این همایش در سال‌های بعد با مشارکت بیشتر برگزار شد متاسفانه همه‌گیری کووید-19 موجب شد در دو سال گذشته این همایش را به صورت مجازی برگزار کنیم با این وجود تلاش کردیم مسیرهای ارتباطی را تقویت کنیم تا این همایش‌های مجازی هم مانند گذشته با حضور گرم و پرشور کتابداران حوزه سلامت برگزار شود.
او افزو: این همایش بهانه‌ای است برای تقدیر از عزیزانی که در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، بیمارستان‌ها و پایگاه‌های عرضه خدمات مشغول ارائه خدمت به دانشجویان و دانش‌پژوهان و اعضای هیات علمی هستند.
کبیری به ارائه خدمات به روش نوین اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته همه خدمات آموزشی و پژوهشی در کشور دستخوش تغییرات شد این مسئله در کتابخانه‌ها هم تسری یافت و همکاران ما در این بخش‌ها سعی کردند با کمک فناوری‌های روز به مشتریان و مخاطبانشان این خدمات را ارائه کنند. خصوصا که در بیمارستان‌ها کتابخانه‌ها امکان تعطیلی نداشتند و حتی بیشتر از گذشته خدماتشان را به متقاضیان ارائه کردند.
کبیری صمیمانه در این مدت تامین منابع اطلاعاتی در عرصه پزشکی خدمت رسانی کردند تشکر کرد و گفت: مدیریت تغییر در دنیا یک مفهوم مهم است. سال‌ها بود که در کتابخانه‌ها از یک روال معمول و سنتی استفاده می‌شد ولی همه‌گیری کووید نشان داد با نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان همچنان به ارائه خدمات پرداخت و ما مدیون همکارانی هستیم که در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به ارائه خدمات نوین در این عرصه متعهدانه ادامه دادند.
دکتر فرزانه فضلی، معاون مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت هم در ادامهباتقدیر از مقام کتابداران گفت: در مرکز توسعه اطلاعات و انتشارات علمی وظیفه برنامه‌ریزی راهبرد و نظارت بر خدمات کتابخانه‌ها به عنوان یکی از اجزای ساختاری که در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال هستند را بر عهده داریم. در دو سال گذشته متاثر از پاندمی کووید-19 خدمات مرکز تحت تاثیر قرار گرفت و به اجبار نوع تعاملات و ارتباطاتمان و خدمت‌رسانی را تغییر دهیم. بیش از هر سازمان دیگری با محدودیت‌های ناشی از فاصله‌های اجتماعی مواجه شدیم.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، او در ادامه به حضور بیش از 300 نفر از علاقه‌مندان در صفحه برگزاری رویداد در بستر اسکای روم اشاره کرد و پس از آن آزاده مرادی از دانشگاه علوم پزشکی اراک، آناهیتا گیتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و سوری نظامی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ارائه سخنرانی پرداختند.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید