ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

دکتر ناصر فتورایی اظهار داشت: دوره کارشناسی ارشد مهندسی بافت در سال 1386 در دانشگاه صنعتی امیر کبیر راه اندازی شد و تاکنون بیش از 60 نفر از این رشته فارغ التحصیل شده اند.
وی به تحولات شتابان مهندسی پزشکی در دنیا اشاره کرد و گفت: هر سه تا چهار سال یک بار شاهد تحولات شگرف و عمیقی در حوزه مهندسی پزشکی هستیم و اکنون مباحث بسیار جدیدی همچون مهندسی سلولی و مهندسی مولکولی در دنیا مطرح است که برای عقب نماندن از این تحولات باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم.
فتورایی ایجاد اندام های مختلف از طریق سلولهای بنیادین را از جمله کاربردهای اصلی مهندسی بافت ذکر کرد و گفت: در زمان حاضر، تامین اعضای مورد نیاز مانند قلب، کلیه و کبد از طریق پیوند عضو اهدایی دیگر افراد (غالبا افراد دچار مرگ مغزی) صورت می گیرد که ممکن است از طرف بدن فرد میزبان، پس زده شود به همین منظور، مهندسی پزشکی سعی دارد با استفاده از سلولهای بنیادین خود فرد، عضو مورد نیاز را در بدن وی تولید کند تا از زیست سازگاری لازم برخوردار باشد.
وی ادامه داد: تعدادی از دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در این زمینه اقدامات ارزشمندی انجام داده اند که جزو پروژه های میان مدت به شمار می آید و نیازمند تکمیل است ولی در پروژه های کوتاه مدت حوزه مهندسی بافت همچون تولید زخم پوش ها و محصولات ترمیم زخم، تولیدات خوبی در ایران تولید و روانه بازار شده است.
فتورایی با یادآوری اینکه مهندسی پزشکی، یک حوزه میان رشته ای و نیازمند همکاری بیشتر نیروهای متخصص علوم مهندسی و پزشکی است، گفت: خوشبختانه به لحاظ نیروهای آموزش دیده این حوزه هیچ مشکلی نداریم و بهترین استعدادهای فنی مهندسی در حوزه مهندسی پزشکی جذب می شوند و از نظر آموزش این رشته، در رده 20 جهان قرار داریم و از نظر چاپ مقالات مهندسی پزشکی نیز جزء 50 تا 100 دانشگاه برتر دنیا هستیم ولی در فناوری، ضعف های جدی داریم.
وی به سرمایه گذاری چند هزار میلیارد دلاری در حوزه مهندسی پزشکی دنیا اشاره کرد و گفت: متاسفانه سهم ما از صادرات مهندسی پزشکی بسیار ناچیز و حدود 20 تا 30 میلیون دلار است درحالیکه ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی در این زمینه داریم.
رئیس دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حضور دستگاه ها و سازمان متعدد در مهندسی پزشکی را از معضلات این حوزه عنوان کرد و گفت: دستگاه های زیادی همچون وزارت بهداشت، وزارت صنایع، معاونت علمی ریاست جمهوری، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در حوزه مهندسی پزشکی درگیر هستند که هماهنگ کردن آنها قدری دشوار است.
به گفته این درصورت برنامه ریزی و هماهنگی لازم، ایران ظرفیت لازم برای دراختیار گرفتن بازارهای منطقه ای مهندسی پزشکی را در آینده نزدیک خواهد داشت.
دانشکده مهندسی‌پزشکی دانشگاه صنعتی‌امیرکبیر به عنوان اولین دانشکده مهندسی ‌پزشکی کشور و تنها دانشکده مستقل مهندسی پزشکی در دانشگاههای دولتی از سال 1377 بنیان نهاده شد.
تاکنون سه گروه آموزشی شامل بیوالکتریک، بیومکانیک و بیومواد (بیومتریال) در این دانشکده وجود داشت که به تازگی، مهندسی بافت نیز به عنوان چهارمین گروه آموزشی دانشکده، مجوز فعالیت دریافت کرده است.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید