ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

آمار جديد دانشجويان ايرانی در خارج از کشور

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان می‌گوید بعد از آمریکا و کانادا که تعداد بیشترین دانشجوی ایرانی در حال تحصیل را دارند، در اروپا، آلمان با ۱۴هزار دانشجو و ایتالیا با ۱۱هزار دانشجو در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ۱۰۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشغول تحصیل هستند
سازمان امور دانشجویان امسال در یک سبد جامع بورسی ۱۳ بورس مختلف را برای حمایت از دانشجویان کشور در نظر گرفته است، بورس‌هایی که بعضی از آنها می‌توانند آینده شغلی دانشجو را تضمین کنند یا بعضی دیگر حقوق ماهانه برای دانشجو هنگام تحصیل به‌همراه داشته باشند و حتی کار را برای اعزام دانشجویان مستعد به خارج از کشور و بورسیه شدن آنها راحت کنند.
موضوع بورسیه‌ها چه در داخل و چه در خارج یکی از مهم‌ترین مسائلی است که دانشجویان با آن مواجه هستند و می‌تواند یکی از مهم‌ترین راه‌های ماندگاری آنها در داخل کشور هم باشد. سازمان امور دانشجویان برای سال پیش روی تحصیلی چه برنامه‌ای در این زمینه دارد؟

مسعودی: ما متناسب با نیاز کشور، بورس‌های متنوعی را طراحی کردیم و آیین نامه آنها را وزیر علوم در ۱۹ فروردین ماه امسال به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است که تحت عنوان «سبد جامع بورس» از آن اسم برده می‌شود.
یکی از بورس‌ها برای تامین اعضای هیات علمی ایجاد شده به طوری که برای رشته‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها و تربیت نیروی هیات علمی برای آنها، اقدام می‌شود.

مثلاً در رشته گرایش‌های هنر، داوطلبان زیادی برای رشته‌های مرتبط با آن داریم. ۱۶۱ هزار نفر سال گذشته متقاضی رشته گرایش‌های هنر بودند و ما اگر معماری و شهرسازی را کنار بگذاریم، مابقی رشته‌های هنر کل تعداد اساتیدشان بسیار بسیار کم است. به همین خاطر ضرورت دارد برای این رشته‌ها استاد تربیت کنیم و ما این مسیر را با کمک این بورس باز کردیم و برای رشته‌های میان رشته ای، علوم دریایی و رشته‌های نوظهور نیز همین نظر را داریم.

در گام اول فراخوان می‌زنیم که دانشجویان دکترای ایرانی خارج از کشور که در این رشته گرایش‌ها در حال تحصیل هستند بیایند و از بین آنها انتخاب می‌کنیم. اگر این کفایت نکرد عده‌ای را برای تحصیل به خارج از کشور خواهیم فرستاد.

بورس دیگر ما شامل بورس کوتاه مدت و بلندمدت می‌شود. بورس کوتاه مدت که تحت عنوان فرصت‌های تحقیقاتی دانشجویان دکتری ایجاد شده، هم در داخل و هم در خارج صورت می‌گیرد.

برای بورس خارج از کشور، دانشجویان دکتری که در داخل تحصیل می‌کنند می‌توانند به مدت شش ماه به یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا رفته و زیر نظر یک استاد معتبر قسمتی از کار تحقیقاتی خود که باید متناسب با نیاز کشور و مفید برای آن باشد را انجام دهند و به کشور بازگردند.

هیچ محدودیت و تبعیضی در این بورس وجود ندارد و ما هیچ فرقی بین دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور نمی‌گذاریم. همه دانشجویان می‌توانند با رعایت سه شرط دانشگاه خوب، استاد خوب و موضوع خوب از این بورس استفاده کنند.
مسعودی: برای بورس‌های کوتاه مدت، شیوه نامه مخصوص آن روی وب سایت سازمان وجود دارد و یک سری شرایط خاص هم دارد مثل اینکه دانشجو باید بعد از دفاع پروپوزال اقدام کند و قبل از ترم هشت این اتفاق می‌افتد. این هم به خاطر رعایت سنوات آموزشی است وگرنه شرط خاص دیگری نداریم؛ غیر از سه شرطی که گفتم: دانشگاه خوب، استاد خوب و موضوع خوب.
مسعودی: در بورس صنعت و مشاغل، شرکتی که تقاضای نیروی انسانی دارد، در سامانه‌ای که ما به اسم سیب دانشجویی راه‌اندازی کردیم اعلام نیاز می‌کند.

شرکت اگر بخواهد یک نیروی باکیفیت بالا و نخبه داشته باشد می‌تواند در مسیر آموزش و تربیت این نیرو قرار گیرد و متناسب با اهداف شرکت آن را تربیت کند و برای همین بهتر است که آن را در مقطع زودتری انجام دهد.

شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این بورس، دانشجو را بورس کنند و هنگام تحصیلش کمک هزینه تحصیل نیز به او بدهند. از طرفی امنیت شغلی هم برای دانشجو محیا است و جذب آن شرکت می‌شود.
این بورس چه مزایایی دارد؟

مسعودی: اول اینکه در این دوران تحصیلی، دروس اختیاری براساس نظر و نیاز آن شرکت پاس خواهد شد. دوم اینکه دانشجو کارآموزی را در محیط شرکت می‌گذراند و سه تا ۵۰ ساعت اجازه کار در آن شرکت دارد و عملا در طی آن ۴ سال دانشجو با مسائل آن شرکت عجین می‌شود و متناسب با اهداف آن پیش می‌رود.

همچنین آن شرکت با استفاده از این بورس می‌تواند بهترین‌ها را برای خود انتخاب کند. این برای شرکت‌ها یک فرصت بزرگ است. آن دانشجو هم امنیت شغلی خواهد داشت و می‌تواند در کنار درس خواندن تامین مالی نیز بشود.

نقطه کار ما تحت عنوان اداره کل بورس و مرکز تخصصی این امر در وزارت علوم بحث حمایت، هدایت و نظارت را برعهده دارد. یک قرارداد ۴ جانبه بین ما، دانشگاه، دانشجو و آن شرکت بسته می‌شود که ما بتوانیم از حقوق دانشجو حمایت و همچنین از حقوق آن شرکت نیز دفاع کنیم.

در واقع یک ضمانت برای آینده وجود خواهد داشت. سامانه بورس یکپارچه دانشجویی یا همان سیب دانشجویی نیز برای تسهیل این امر ایجاد شده و همین الان شرکت‌ها می‌توانند تقاضاهای خود را برای نیروی انسانی در آن بارگذاری کنند. این تقاضا آنالیز و بررسی می‌شود و درصورتی که همه شرایط محیا بود، به دانشگاه‌ها ارجاع داده می‌شود.

نکته مهم در این بورس این است که شرکت‌ها می‌توانند از بدو کار و سازمان سنجش نیروی خود را انتخاب کنند یا بسته به نیازشان مثلاً دانشجوی سال اول یا چهارم را انتخاب کنند.

نکته مهم دیگر این است که اگر شرکتی بگوید ما همین الان نیروی شغلی انتخاب می‌کنیم اما نمی‌توانیم حمایت مالی در مدتی که دانشجو در حال تحصیل هست داشته باشیم، اما تضمین بدهد که بعد از فارغ التحصیلی به طور قطع استخدام شرکت خواهد شد؛ این هم کانال دیگری است که ما باز کردیم تا شرکت‌ها از این ظرفیت استفاده کنند و ما فکر می‌کنیم بورس مشاغل یکی از پررونق‌ترین بورس‌های کشور خواهد بود.

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید