ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

در شیوه نامه جدید وزارت علوم، سه پیشنهاد و رویکرد جایگزین برای شرط نمره آزمون زبان برای دانشجویان دکتری مطرح شده است.
شیوه نامه اجرایی احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دوره دکتری مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی در جلسه مورخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱ به شرح زیر است:
مقدمه
به استناد مصوبه جلسه ۹۵۴ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی و در راستای اجرای طرح تحول آموزش عالی، این شیوه‌نامه با هدف کارآمدتر و اثربخش تر نمودن احراز بسندگی زبان خارجی برای دانشجویان دوره دکتری تخصصی تدوین و ابلاغ شد.
ماده ۱: تعاریف
۱- وزارت: منظور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
۲- شورا: منظور شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی است.
۳- معاونت آموزشی: منظور معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
۴- دانشگاه: به هر یک از دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سایر دستگاه‌های اجرایی و مراجع قانونی ذی‌ربط می‌باشند اطلاق می‌گردد.
۵- استاد راهنما: یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه است که مسئولیت هدایت و راهنمایی رساله‌های دانشجویان در مقطع دکتری را به عنوان استاد راهنمای اول بر عهده می‌گیرد.
۶- دانشجو: به تحصیل‌کنندگان دوره دکتری تخصصی اطلاق می‌شود.
۷- نمره ملاک: حد نصاب نمره علمی مورد نیاز برای احراز صلاحیت در بسندگی زبان خارجی مورد نظر.
۸- دوره‌های توانمندسازی: دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی آشنایی و کسب مهارت‌های مورد نیاز زبان خارجی.
ماده ۲: دانشجویان مقطع دکتری تخصصی بایستی در بدو ورود تا پیش از آزمون جامع نسبت به ارائه کفایت بسندگی زبان خارجی به دانشگاه محل تحصیل اقدام نمایند و در غیر این صورت اجازه حضور در امتحان جامع و تصویب پیشنهاده پژوهشی (پروپوزال) را ندارند، برای تایید بسندگی مهارت زبان خارجی دانشجو توسط دانشگاه صرفا تحقق یکی از موارد زیر کفایت می‌نماید:
۱- تشخیص استاد راهنما مبنی بر بسنده بودن مهارت زبان خارجی دانشجو و اعلام رسمی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه.
۲- حضور دانشجو در دوره‌های توانمندسازی زبان خارجی و دریافت گواهی اتمام موفقیت‌آمیز دوره (این بند صرفا در صورت تشخیص استاد راهنما مبنی بر نیاز دانشجو به حضور در دوره‌های توانمندسازی زبان خارجی و اعلام رسمی آن به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قابل اجرا است).
۳- کسب نمره ملاک دانشگاه از درس زبان آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سازمان سنجش آموزش کشور در سال پذیرش.
تبصره ۱: دانشگاه موظف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که در صورت نیاز دانشجو به استفاده از بند ۱ و ۲ ماده ۲ جهت احراز بسندگی زبان خارجی تا شروع نیمسال تحصیلی سوم دانشجو، نتیجه به دانشجو اعلام شود.
تبصره ۲: جهت انجام وظایف پیش‌بینی‌شده مربوط به استاد راهنما برای اجرای بند ۱ و ۲ ماده ۲ دانشگاه موظف است استاد راهنمای دانشجو را در سال اول تحصیل دانشجو در مقطع دکتری به طور رسمی به دانشجو اعلام نماید.
تبصره ۳: دوره توانمندسازی زبان خارجی حداکثر ۱ ساله و بایستی توسط دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه محل تحصیل دانشجو و تحت ضوابط آن یا در صورت عدم امکان برگزاری دوره توسط و تحت ضوابط دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه جامع استان برگزار شود.
تبصره ۴: دانشگاه‌های پذیرنده دانشجوی دکتری موظف می‌باشند حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این شیوه‌نامه نسبت به تدوین شیوه‌نامه داخلی برگزاری دوره‌های توانمندسازی زبان خارجی ویژه دانشجویان دکتری اقدام نمایند، به گونه‌ای که از شروع مهرماه سال ۱۴۰۲ دانشجویان امکان حضور در دوره‌های توانمندسازی را به تشخیص استاد راهنما داشته باشند.
تبصره ۵: اگر دانشجویی در بدو ورود یا پیش از آزمون جامع نمره ملاک دانشگاه در آزمون‌های معتبر زبان خارجی (مورد تأیید معاونت آموزشی وزارت) را به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارائه کند، بسندگی زبان مورد تأیید است.
استفاده از این تبصره توسط دانشجو اختیاری است و دانشگاه / استاد راهنما مجاز به الزام دانشجو جهت حضور در آزمون‌های مذکور نیستند. معاونت آموزشی وزارت موظف است به طور سالیانه نسبت به اعلام آزمون‌های معتبر زبان خارجی اقدام نماید.
ماده ۳: در صورت نیاز به مهارت زبان‌های غیرانگلیسی در یک رشته تحصیلی درج اعلام نیاز به زبان خارجی دیگر به همراه ذکر نوع زبان خارجی و در صورت نیاز توانمندی‌های لازم در دفترچه آزمون دکتری تخصصی الزامی است. در غیر این صورت زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی ملاک خواهد بود.
ماده ۴: این شیوه‌نامه از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در دانشگاه‌ها (برای کلیه دانشجویان دکتری در حال تحصیل در دانشگاه‌ها) لازم‌الاجراست و مصوبات پیشین در مورد آزمون بسندگی زبان خارجی از مهرماه سال ۱۴۰۲ ملغی می‌گردد.
تبصره ۶: در خصوص ورودی‌های پیش از مهرماه ۱۴۰۱ چنانچه دانشجویانی به دلیل عدم پذیرش در آزمون بسندگی زبان خارجی امکان شرکت در امتحان جامع، ارائه پیشنهاده پژوهشی (پروپوزال)، دفاع از رساله یا دانش‌آموختگی را ندارند|، از تاریخ ابلاغ این شیوه‌نامه (۱۴۰۱/۰۹/۳۰) امکان بهره مندی از بند ۱ ماده ۲ را دارند.
ماده ۵: دانشگاه‌ها مجاز نیستند در قالب شیوه‌نامه‌های داخلی شرایطی را برای آزمون بسندگی زبان خارجی اعلام نمایند که مغایر با مواد و تبصره‌های شیوه‌نامه حاضر باشد.
ماده ۶: تفسیر این شیوه‌نامه و یا پاسخگویی به موارد پیش‌بینی‌نشده در خصوص آزمون بسندگی زبان خارجی بر عهده معاونت آموزشی وزارت است.
این شیوه‌نامه در ۶ ماده و ۶ تبصره در تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ توسط معاونت آموزشی وزارت ابلاغ گردید و اجرای آن برای کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور موضوع شیوه‌نامه مذکور لازم الاجراست.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید