ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

درباره رشته دکتری علوم بیومدیکال مقایسه ای

 

علوم بیومدیکال مقایسه ای شاخه ای از علوم بین رشته ای است که دانش آموختگان آن ضمن مقایسه بافتهای حیوانات آزمایشگاهی با یکدیگر و تشخیص ضایعات بافتی در آنها با استفاده از تکنیک های بیولوژیک در جهت تولید و تکثیر حیوانات ترانس ژنتیک و مدل های تحقیقاتی برای محققین اقدام می نمایند. دکترای تخصصی این رشته برای نخستین بار در ایران تعریف می گردد. همه متخصصینی که در زمینه های پاتوبیولوژی و میکروبیولوژی شامل انگل شناسی، باکتری شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی و ایمونولوژی به تحقیق اشتغال دارند و نیز همه آنها که در علوم پایه پزشکی همچون فیزیولوژی، فارماکولوژی، ژنتیک و بیوشیمی فعالیت می نمایند و نیز تمام متخصصین علوم بالینی که جهت مطالعات تجربی خود از حیوانات مدل اعم از گونه های آزمایشگاهی و یا پستانداران رده بالاتر سود می جویند، به منظور ارزیابی نتیجه تحقیقات خود به متخصصینی نیازمندند که به طور مقایسه ای قادر به تشخیص انواع ضایعات و جراحات در بافت های حیوانی بوده باشند.بدیهی است حضور بیومدیکالیست های مقایسه ای به سرعت و دقت مطالعات درون تنی افزوده، از هدر رفت منابع مالی ممانعت می نماید.صحت یافته های تجربی در مدل های زنده امکان تعمیم نتایج به انسان و انجام کارآزمایی های بالینی را تسهیل می نماید. از سوی دیگر به ثروت افزایی از طریق تجاری سازی محصولات بیولوژیک و تولید حیوانات ترانسژنیک مدد می رساند و با برآورده ساختن نیازها در داخل کشور به قطع وابستگی کمک شایانی می نماید.
انتظار می رود در ده سال آینده، این رشته مدلهای قابل عرضه حیوانی برای تحقیقات به جامعه علمی معرفی نماید و در جلوگیری از خزوج ارز و حتی ارزآوری نقش ایفا نماید.
الف) ارزیابی نتایج تحقیقات پزشکی با استفاده از مدل های حیوانی به نحوی که از دقت و صحت آن بتوان اطمینان یافت تا آن حد که قابل تعمیم به انسان بوده باشد.
ب) پایه گذاری مرکز پزشکی مقایسه ای و تجربی در دانشگاههای ایران
ج) پایه گذاری رشته های جدید بین دانشکده ای و حتی بین دانشگاهی همچون پاتولوژی جراحی، پاتوپارازیتولوژی، توکسیکولوژیک پاتولوژی، بیوفیزیک تجربی و ...
د) تولید حیوانات ترانسژنیک جهت تعمیق پژوهش های تجربی و نیز درآمدزایی
ه)تسریع تجاری سازی فرآورده های دارویی، خصوصا گیاهان دارویی بومی
و) پیوستن به انجمن ها و مراکز علمی مشابه در دنیا
رسالت این دوره، تربیت نیروهای آگاه به مسائل عملی روز، توانمند، مسئولیت پذیر و حساس به سلامت افراد و جامعه در حیطه علوم بیومدیکال مقایسه ای است که تخصص خود را در زمینه پژوهش های تجربی بر مبنای مدلهای زنده در اختیار همه پژوهشگران قرار دهند.در سند نقشه جامع علمی سلامت ماموریت علم و فناوری توسط نقش آفرینانی محقق می شود که یکی از آنها مراکز تحقیقاتی است.
از آنجا که دانش آموختگان این رشته برای نخستین بار در ایران به چرخه فعالیتهای علمی و پژوهشی وارد می شوند، لذا طیف وسیعی از وظایف محوله را به شرح زیر بر دوش خواهند کشید:
- مراکز تحقیقاتی دانشگاههای علوم پزشکی، وزارت علوم و دانشگاههای غیرانتفاعی
- ارائه مشاوره در همه پژوهش هایی که مبتنی بر استفاده از مدلهای زنده آزمایشگاهی هستند.
- سامان بخشی به همه جنبه های مغفول مانده پژوهش های درون تنی از جمله اخلاق کار با حیوانات آزمایشگاهی و تدوین متدهای صحیح پژوهش های تجربی درون تنی.
- مراکز تولید و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی
- راه اندازی چرخه تولید حیوانات آزمایشگاهی
- مراکز پزشکی مقایسه ای و تجربی.
- تاسیس انجمن های تخصصی برای ارتباط مستقیم متخصصین داخلی با یکدیگر و سپس همتاهای خارجی.
- تاسیس مجلات تخصصی بین المللی

مطالب مرتبط:

مواد امتحانی و ضرایب مربوطه دکتری علوم بیومدیکال مقایسه ای
مدارک مورد پذیرش دکتری علوم بیومدیکال مقایسه ای
ظرفیت پذیرش علوم بیومدیکال مقایسه ای
جزوات نفرات برتر دکتری علوم بیومدیکال مقایسه ای
کلاس کنکور دکتری علوم بیومدیکال مقایسه ای
لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید