ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

یکی از مهمترین الزامات دانشگاه علوم پزشكی مجازی، ایجاد بستر های مناسب برای دسترسی به مطالب به اشکال مختلف اعم از صوتی، تصویری و متن برای فراگیران می باشد.

 


دکتر نعمتی انارکی در مورد تفاوت کتابخانه مجازی با کتابخانه های سنتی، الکترونیکی و دیجیتال گفت: کتابخانه سنتی به صورت محلی و محدود به دامنه جغرافیایی خاصی ارائه خدمت می‌کند، در صورتی که کتابخانه مجازی از طریق شبکه اینترنت بدون محدودیت مکانی و زمانی ارائه خدمت می‌کند. کتابخانه سنتی تاکید بر مالکیت منابع دارد در صورتیکه کتابخانه مجازی تاکید بر دسترسی منابع دارد. گردش اطلاعات در کتابخانه سنتی بین کاربران و تولید کنندگان...، به شرایط مکانی و زمانی بستگی دارد، اما در کتابخانه مجازی ارتباط به صورت درون شبکه ای است و اطلاعات به صورت الکترونیکی در فضای مجازی در حال گردش است.
وی افزود: لازم است محتوا و مطالب علمی در قالب فرایندهای الکترونیکی ذخیره و در مواقع لزوم توسط اساتید، فراگیران و یا کتابداران مورد بازیابی و استفاده قرار گیرد. در حال حاضر کتابخانه های سنتی از جمله مهمترین واحدهای فعال در حوزه آموزش در تمامی دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند، ترکیب آنها با محیط‌های جدید موجب تغییر در ساختار، کارکرد و اهداف آنها گردیده و باعث پدید آمدن مفاهیمی مانند کتابخانه هیبرید، کتابخانه الکترونیک، کتابخانه دیجیتال و کتابخانه مجازی شده است..
دکتر نعمتی اظهار داشت: منابع کتابخانه الکترونیک شامل منابع چاپی و غیرچاپی مانند فیلم، میکروفیلم، لوح فشرده، منابع اینترنتی و ... است، اما کتابخانه مجازی، منابع ملموس چاپی و غیرچاپی ندارد، بلکه همه به صورت مجازی و درون شبکه به فرمت الکترونیک قرار دارد.. کتابخانه الکترونیک دسترسی به مجموعه منابع خود و دیگرمجموعه‌ها را می‌تواند فراهم کند، اما کتابخانه مجازی دسترسی به منابع مجموعه‌های دیگر را فراهم می‌کند، خودش به خودی خود دارای منابع و مجموعه خاصی نیست.

 

 

کار گروه های تخصصی دانشگاه علوم پزشكی مجازی که در دی ماه سال جاری برگزار شد دکتر نعمتی انارکی نماینده دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارشی در زمینه کاربرد و عملکرد کتابخانه مجازی در مقایسه با انواع کتابخانه ها از جمله کتابخانه سنتی، الکترونیکی و دیجیتالی ارائه نمود.
نماینده دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: کتابخانه دیجیتال کتابخانه‌ای است مشابه کتابخانه‌های سنتی با این تفاوت که منابع آن در فرمت دیجیتال است یعنی این نوع کتابخانه دارای ساختمان و تجهیزات و منابع فیزیکی است و تنها تفاوت آن با کتابخانه سنتی در نوع مواد و قابلیت استفاده در شبکه است. اما کتابخانه مجازی" کتابخانه ای بدون دیوار و بدون منابع فیزیکی است".
لازم به ذکر است که در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور بر آن است تا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و با شناسایی ابعاد مختلف تاثیرگذار بر طراحی یک کتابخانه مناسب برای ارائه و استقرار یک الگوی کاربردی در محیط دانشگاه علوم پزشكی مجازی، استانداردهای موجود و متون مرتبط با کتابخانه‌های مجازی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و با شناسایی و مقایسه کتابخانه‌های مجازی فعال در حوزه آموزشی وابسته به دانشگاه‌های مختلف و بررسی تفاوت‌ها و تشابهات موجود، به ارائه الگوی طراحی کتابخانه مجازی در حوزه آموزش پزشکی بپردازد.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید