ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

معاون آموزشی سابق دانشگاه علم و صنعت،‌ مشکل اصلی بیکاری فارغ‌التحصیلان دکتری را برابر نبودن سرعت رشد دانشجوی دکتری با سرعت رشد صنعت دانست و گفت: الگوی پذیرش دانشجو دکتری باید هماهنگ با نیازها در سطح کشور باشد.
دکتر محسن کلانتر با اشاره به اینکه در یک بازه زمانی تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها بدون نظارت وزارت علوم بر ظرفیت‌ها، شروع به جذب دانشجوی دکتری کردند، اظهار کرد: مسئولین وزارت علوم باید در هر زمانی بر اساس آینده‌نگری، تعداد دانشجوی دکتری مورد نیاز را برای سال‌های آتی پیش بینی کنند و بر اساس آن به دانشگاه‌ها اجازه پذیرش دانشجو دهند.
وی در ادامه عدم برنامه ریزی مناسب برای آینده را از مهمترین دلایل مشکلات ایجاد شده برای فارغ التحصیلان دکتری دانست و گفت: الگوی پذیرش دانشجوی دکتری باید هماهنگ با نیازها در سطح کشور باشد. بخش اول نیازهایی که باید به آن توجه شود این است که دانشگاه‌ها چه تعداد هیئت علمی و استاد احتیاج دارند. برای عملکرد درست لازم است آمار دقیقی از نیاز دانشگاه‌ها به اعضای علمی برای مدت ۵ تا ۱۵ ساله آینده در دست داشته باشیم.
دکتر کلانتر گفت: اگر مسئولان وزارتخانه‌های علوم و صنعت و سایر قسمت‌های مرتبط برنامه‌ریزی درست و آمارهای دقیقی از نیازسنجی‌ها داشتند و به هر دانشگاهی سهمیه پذیرش دانشجو دکتری نمی‌دانند اکنون درگیر مشکلاتی مانند تعداد زیاد دانشجوی دکتری و دغدغه ایجاد اشتغال برای آنها نبودیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به اینکه برای اصلاح وضعیت موجود، باید از همین حالا شروع کرد پیشنهاد داد: سازمان‌های مرتبط مثل وزارت علوم، وزارت صنعت و بنیاد ملی نخبگان با همکاری هم تیمی طراحی کنند که با اطلاعاتی که از دانشگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی به دست می‌آورند، یک الگوی مشخص برای تأمین نیروی لازم سال‌های آینده پیش بینی کنند.
وی افزود: مرحله بعدی نیز باید پیگیری و ارزیابی این الگوها باشد و بررسی شود که چه میزان فعالیت سازمان‌ها مطابق برنامه‌های تعیین شده پیش می‌رود.
دکتر کلانتر دلیل اصلی بیکاری فارغ‌التحصیلان دکتری را برابر نبودن سرعت رشد دانشجو دکتری با سرعت رشد صنعت و در نتیجه اشباع شدن بازار کار از فارغ‌التحصیلان این مقطع دانست.
این استاد دانشگاه، توسعه شرکت‌های دانش بنیان را، راهی برای جذب تعداد قابل توجهی از دانشجویان دکتری دانست و گفت: لازم است علاوه بر حمایت از این شرکت‌ها، دولت بودجه بیشتری برای مراکز پژوهشی در نظر بگیرد تا این مراکز بتوانند اشتغال بیشتری برای فارغ‌التحصیلان ایجاد کنند.
وی در پایان با اشاره به چالش کنونی مراکز پژوهشی گفت: بخشی از فعالیت این مراکز زیر نظر بنیاد ملی نخبگان و بخشی دیگر زیر مجموعه وزارت علوم است، در حالی که برای عملکرد بهتر مراکز پژوهشی لازم است این شرکت‌ها زیر مجموعه یک سازمان قرار بگیرند.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید