ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

جمعی از دانشجویان و شاغلین جامعه علوم آزمایشگاهی کشور در اعتراض به ورود رشته‌های غیر مرتبط در حرفه علوم آزمایشگاهی، حذف مقطع دکتری از این رشته، نداشتن پروانه نظام پزشکی و سختی کار فراوان و حقوق بسیار پایین در این رشته، تجمع کردند.


یک عضو جامعه علوم آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: متاسفانه مسئولین آزمایشگاه ها برای اینکه کمتر هزینه کنند و حقوق کمتری پرداخت کنند آموزش هایی کوتاه مدتی را به این افراد می دهند و آن ها را برای فعالیت در آزمایشگاه استخدام می کنند در حالیکه این افراد به هیچ وجه دروس مربوط به این رشته از جمله بیماری شناسی و تشخیص آزمایش و ... را مطالعه نکرده اند و تنها به اندازه اپراتوری دستگاه ها و اموری مشابه این کار آموزش دیده اند.
م.م در ادامه تصریح کرد: ورود رشته های غیر مرتبط به رشته علوم آزمایشگاهی نه تنها موجب آسیب جدی به اشتغال دانشجویان این رشته زده است بلکه خطراتی برای سیستم نظام سلامت کشور در پی دارد و به نظر می رسد این مساله به دلیل جذب بی رویه دانشجویان در رشته های زیست شناسی که بازار کاری برای آن وجود ندارد و همچنین تمایل مدیران آزمایشگاه ها برای استخدام این نیروهای بی صلاحیت برای پرداخت حقوق پایین تر به وجود آمده است.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کسری حقوق شاغلین رشته علوم آزمایشگاهی بسیار زیاد است و حتی افرادی در این رشته هستند که با حقوق یک میلیون تومان در ماه کار می کنند.
در همین راستا ش. ح کارمند آزمایشگاه بیمارستان با اشاره به اینکه در رشته علوم آزمایشگاهی افرادی از رشته های غیر مرتبط علوم پایه، شیمی، زیست شناسی و رشته هایی که به هیچ وجه تخصصی در رشته علوم آزمایشگاهی ندارند وارد می شوند گفت: این افراد به دلیل اینکه در رشته‌های تحصیلی خود بازار کاری ندارند و فقط به دلیل فرار از بیکاری وارد آزمایشگاه ها می شوند و حاضرند با حقوق بسیار کم مشغول به فعالیت شوند که این مساله موجب نامساعد شدن وضعیت اشتغال و حرفه علوم آزمایشگاهی می شود.
وی ادامه داد: مساله دیگر که موجب اعتراض جامعه علوم آزمایشگاهی کشور شده است سختی کار است که تقریبا می توان گفت ما به هیچ وجه نمی توانیم از قانون سختی کار استفاده کنیم، در حالیکه در معرض مواد رادیو اکتیو هستیم حقوق بسیار پایینی نیز دریافت می کنیم.
این کارمند آزمایشگاه افزود: وضعیت بازار کار برای دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی بسیار نامناسب است و به جرات می توان گفت نیمی از شاغلین در این حرفه در حال حاضر از رشته های غیر مرتبط وارد فعالیت شده اند.
وی با اشاره به اینکه ورود دانشجویان از رشته های غیر مرتبط به آزمایشگاه با گذراندن صرفا دوره های کوتاه مدت 10 روزه تبعات زیادی را برای اشتغال در رشته علوم ازمایشگاهی و همچنین نظام سلامت کشور در پی خواهد داشت تاکید کرد: زمان زیادی است که جامعه آزمایشگاهیان کشور در اعتراض به اجرایی نشدن مطالبات خود اعتراض می کنند اما گوش شنوایی برای توجه به این مطالبات و اعتراضات وجود ندارد. و دلیل این مساله شاید این است که جامعه ازمایشگاهی مانند پرستاران و پزشکان که سازمان نظام پرستاری و نظام پزشکی دارند، نظام آزمایشگاهی ندارد و همین مساله موجب شنیده نشدن اعتراضات صدای این گروه شده است.
جامعه علوم آزمایشگاهی با وجود سختی کار فراوان؛ حقوق بسیار کمی دارند و در عین حال ورود رشته‌های غیرمرتبط به این حرفه موجب به خطر افتادن اشتغال و بازار کار این رشته شده است که نارضایتی فراوانی را برای شاغلین و دانشجویان تحصیل کننده به وجود آورده است.
وی ادامه داد: دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی 4 سال دوران سخت تحصیل را با گذراندن حجم زیادی از دروس نظیر بیوشیمی، خون شناسی و ایمنی شناسی طی می‌کنند اما در پایان افرادی از رشته‌های غیرمرتبط مانند رشته‌های زیست شناسی گیاهی و زیست شناسی جانوری و زیست شناسی سلولی مولکولی که در دسته بندی‌های دانشگاه جزو رشته های غیر پزشکی هستند وارد این رشته می شوند و این درحالی است که این افراد صلاحیت فعالیت در آزمایشگاه را ندارند.
حذف مقطع دکتری از رشته علوم ازمایشگاهی موجب بی انگیزگی دانشجویان و فارغ التحصیلان شده است
م . ش کارشناس رشته علوم آزمایشگاهی و یکی دیگر از تجمع کنندگان امروز در مقابل سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: حقوق بسیار کم، نداشتن پروانه نظام پزشکی و ورد رشته های غیر مرتبط از مسائل مهمی است که موجب نارضایتی جامعه علوم آزمایشگاهی کشور شده است.
این کارشناس رشته علوم آزمایشگاهی نیز یکی از علل حقوق پایین برای شاغلین به کار در این رشته را ورود رشته های غیر مرتبط دانست و افزود: افرادی از دیگر رشته ها بدون داشتن تخصص لازم، حاضر فعالیت با حقوق بسیار کم در این رشته هستند و این مساله موجب شده است که بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی دچار مشکل شود.
وی با اشاره به اینکه این رشته در گذشته مقطع کاردانی به دکتری داشت ولی در حال حاضر مقطع دکتری از این رشته حذف شده است افزود: آزمون امسال آخرین آزمونی خواهد بود که برای کاردانان این رشته برگزار می شود.
م.ش حذف مقطع دکتری از رشته علوم آزمایشگاهی را عامل دیگری دانست که انگیزه ورود به این رشته وانگیزه دانشجویان و شاغلین به این حرفه را از بین برده است و تاکید کرد: درخواستی که ما داریم این است که از ورود رشته های غیر مرتبط جلوگیری شود و سختی کار به شاغلین در این رشته تعلق بگیرد و همچنین حقوق یک میلیون تومانی شاغلین در آزمایشگاه ها که با مشقت فراوانی مشغول به کار هستند افزایش یابد.

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید