ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد درباره دو مأموریت این پژوهشگاه در حوزه‌های سیاست‌گذاری و نظارت و ارزیابی توضیح داد.

بابک نگاهداری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در یک سال گذشته دانشگاه آزاد تغییر رویکرد اساسی را در فعالیت‌های خود دنبال کرده است، گفت: رویکرد جدید دانشگاه، تبدیل شدن به یک دانشگاه مسئله‌محور و تقویت حوزه‌های پژوهش و فناوری بوده است.
وی ادامه داد: این تغییر رویکرد به نوعی باید در مجموعه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های دانشگاه نیز نمود پیدا می‌کرد تا یک ریل‌گذاری جدید به سمت دانشگاه اجتماعی، مسئله‌محور و همچنین به عنوان یک کارگزار اصلی و پیشرو در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام شود.
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: این تغییر رویکرد بسیار بنیادی نسبت به گذشته و ۴۰ سال اول دانشگاه آزاد اسلامی، این‌طور می‌طلبد که مجموعه مقررات، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های دانشگاه مورد بازنگری قرار بگیرد و در حوزه‌های جدید فعالیت، این مجموعه آیین‌نامه‌ها، دستورنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های جدید هم تهیه و ابلاغ شود.
نگاهداری افزود: ما در پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی- که به عنوان یکی از معاونت‌های دانشگاه فعالیت می‌کند- دو مأموریت کلان در یک سال گذشته متصور شدیم که یکی از آن‌ها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به عنوان واحد ستادی در حوزه پژوهش دانشگاه، و دیگری مأموریت نظارت و راهبری بوده است. این ستاد مستقیماً وارد حوزه اجرا نشده، بلکه دو مأموریت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و نظارت و راهبری را پیگیری می‌کند.
نگاهداری با تأکید بر آنکه مأموریت نظارت و راهبری از طریق برگزاری نشست‌های منطقه‌ای انجام می‌گیرد، گفت: از طرفی الگوی نظارت و ارزیابی را در دانشگاه فعال کردیم و "ارزیابی مبتنی بر عملکرد" را به تمام بخشنامه‌ها اضافه کردیم؛ به این معنی که حق مسئولیتی که به باشگاه‌های پژوهشگران و نخبگان جوان، مراکز تحقیقاتی و مراکز خدمات آزمایشگاهی داده می‌شود مبتنی بر عملکرد آن‌هاست و "حق مسؤولیت کامل" نداریم، بلکه مراکز تحقیقاتی و ... را رتبه‌بندی و درجه‌بندی می‌کنیم و آن‌هایی که رتبه الف داشته باشند، یک حق مسؤولیت و آن‌هایی که رتبه ب داشته باشند، حق مسؤولیت متفاوتی دریافت خواهند کرد. این در حالی است که مراکزی که رتبه دال داشته باشند ممکن است حق مسؤولیتی دریافت نکنند.
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در پاسخ به اینکه برای افزایش سهم دانشگاه از پژوهش چه اقداماتی انجام خواهد شد، توضیح داد: بر اساس هدف‌گذاری که در برنامه راهبردی عملیاتی انجام دادیم، با توجه به سهم ۲۵ درصدی دانشگاه از اعضای هیأت علمی کل کشور، سهم دانشگاه از پژوهش نیز باید به ۲۵ درصد ارتقا پیدا کند. سهم پژوهشی دانشگاه در سال ۹۸ -که سال پایه یا اولین سال آغاز برنامه راهبردی به شمار می‌آید- ۱۶.۲ درصد است که تا سال ۱۴۰۴ باید به ۲۵ درصد ارتقا پیدا کند.
نگاهداری در پایان در پاسخ به اینکه آیا دانشجویان از طرح "پایش" و تعیین نظام موضوعات برای پایان‌نامه‌های دانشجویی رضایت داشته‌اند یا خیر، گفت: باید مدت زمانی از اجرای طرح بگذرد تا یک ارزیابی علمی انجام دهیم؛ اینکه از دانشجویان درباره طرح پایش سؤال کنیم، ارزیابی علمی به حساب نمی‌آید. بنابراین این ارزیابی را به صورت آماری و محاسباتی ارائه می‌کنیم و پژوهشگران نسبت به ارزیابی سامانه پایش و ارائه بازخوردها اقدام خواهند کرد.

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید