ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

 افزایش آمار رشته پزشکی وتمایل به پزشک شدن ، باعث شرکت تعداد عظیم داوطلبان کنکور به این رشته و کاهش محسوس جمعیت شرکت کنندگان در دیگر رشته های تحصیلی در دانشگاهها شده .

بر اساس اعلام سازمان سنجش کشور ، در کنکور سراسری سال جاری که نتایج نهائی آن اواخر شهریور اعلام شد در مجموع تعداد 929 هزار و 791 داوطلب ثبت‌ نام کرده بودند که از این تعداد 580 هزار و 301 نفر داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی بودند .
سهم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 148 هزار و 429 نفر ، علوم انسانی 184 هزار و 122 نفر ، هنر 10 هزار و 458 نفر زبان های خارجی هم 6 هزار و 454 نفر بود.
رحیمی تضمین اشتغال پس از اتمام تحصیل را از جمله دلایل خود برای کنکور پزشکی عنوان کرد و گفت : در بین آشنایان و اقوام بیشتر فارغ التحصیلان رشته های دیگر موفق به یافتن شغل مناسب نشده اند در حالی که پزشکان با خیال راحت و بدون دغدغه اشتغال ، درس می خوانند و شرایط درآمدی امروز پزشکان بزرگترین تضمین برای بازار کار و درآمد آنان است.
او افزود : با وجود اصرار بسیار خانواده و مشاوران انتخاب رشته برای انتخاب رشته تجربی و بعد ها پزشکی ، اما به دلیل علاقه بسیار به مسائل شیمی و پتروشیمی و بخصوص نفت ، رشته مهندسی شیمی را انتخاب کردم و در اولین سال شرکت در آزمون سراسری در دانشگاه صنعتی اصفهان قبول شدم .
یک کارشناس انتخاب رشته در کنکور به ایرنا گفت : درآمد و اشتغال از مهم ترین محور های تغییر انتخاب رشته ها و تغییر تمایل انتخاب کنندگان در سال های اخیر است .
علی نائیجی افزود : درآمد بالای رشته های پزشکی ، سبک زندگی جامعه پزشکان و همچنین ظرفیت فراوان اشتغال در این حوزه از مهم ترین عوامل روی آوردن دانش آموزان به این رشته در چند سال اخیر است .
وی با بیان اینکه بازار کاری هم برای زیرشاخه های رشته ریاضی و انسانی در یک دهه گذشته ایجاد نشده است ، اظهار کرد : خانواده ها اصرار زیادی بر تحصیل فرزندشان در رشته تجربی برای پزشک شدن دارند تا دغدغه ای برای اشتغال نداشته باشند.
این کارشناس بخشی از این اصرار و تاکید خانواده ها را تاثیر گرفته از فرهنگ سنتی برای پزشک شدن فرزندانشان و همچنین عدم اطلاع خانواده ها از ظرفیت در گروه پزشکی دانست و گفت : رونق طرح سلامت و همچنین افزایش ظرفیت کادر وزارت بهداشت برای تامین نیروی این طرح ، به تغییر تمایل از رشته های متفاوت به تجربی بیشتر دامن زده است .
نائیجی تاکید کرد : تبلیغات رسانه ای و یکسونگری وزارت بهداشت نسبت به جذب فارغ التحصیلان پزشکی در طرح سلامت و نیاز به نیروی انسانی ، توسعه متوازن رشته های موجود در آموزش و پرورش را دچار مشکلات زیادی کرده است .
این کارشناس انتخاب رشته به نبود تناسب در بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی اشاره کرد و افزود : فقدان ورود سرمایه گذاری خارجی و صنعت به کشور منجر به بیکاری مهندسان و یا خروج از کشور آنها می شود .
نائیجی همچنین ضعف در ارائه اطلس شغلی در کشور از سوی وزارت علوم ، سازمان آمار و همچنین نهادهای مرتبط برای شناسایی نیاز نیروی کار کشور را از دغدغه های مهم در انتخاب رشته دانست .
وی به ضعف آموزش و پرورش در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد : با توجه به استقرار نظام جدید آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین هیچگونه برنامه ای جهت ایجاد زیرساخت ها در مدارس برای ایجاد انگیزه و نیرویی کارآفرین و خلاق در رشته های مختلف صورت نگرفته است .
او گفت : ارتباط طولی وعرضی هم میان اهداف آموزش و پرورش در دوره های تحصیلی وجود ندارد تا دورنمای تحصیلی برای هدایت دانش آموزان ترسیم کند .
نائیجی افزود : امسال هم با توجه به برآورد اولیه آمار دانش آموزان با توجه به ساختار شغلی کشور و بیکاری رشته های مهندسی و همچنین انسانی ، شاهد کوچ بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی بودیم .
به اعتقاد کارشناسان ، بیکاری و دغدغه اشتغال در چند سال گذشته در همه حوزه های زندگی ایرانی ها تاثیر گذاشته است و در این میان رشته های تحصیلی به عنوان بزرگ ترین آوردگاه برای قدم نهادن در راه آینده ای مطلوب بیش از هر چیزی دیگر از موضوع بیکاری تاثیر پذیرفته است.
از طرفی ، کاهش فرصت های شغلی و به زبان روشن بیکار ماندن بسیاری از تحصیل کردگان رشته های مهندسی و علوم انسانی ، این کوچ را توجیه پذیرتر از هر زمان دیگر کرده است . فقدان جذب نیرو در صنایع بزرگ و رکود در بازار مسکن و دیگر عوامل ، به بیکاری در بیشتر رشته های مهندسی دامن زده است .
همین امر باعث شده که رشته تجربی و زیر شاخه های آن بخصوص رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی به دلیل خود اتکائی شغلی و درآمد بالا از استقبال بیشتری برخوردار شوند، زیرا خانواده ها و دانش آموزان پزشک شدن را راه علاجی برای نجات از بیماری بیکاری می دانند .
مزایای اقتصادی و اشتغال از یک سو و مزایای اجتماعی و فرهنگی و ارزشی که رشته های تجربی بخصوص پزشکی با خود به همراه دارند از سوی دیگر ، در چند سال اخیر منجر به گرایش سیل عظیمی از جوانان در حال تحصیل به سوی رشته های علوم تجربی شده است .
برای درک بیشتر این موضوع فقط کافی است دفعه بعد که لغات 'آقای دکتر' یا 'خانم دکتر' را به کار بردید ، به مزایا و معنایی که برای این واژه‌ها در پستوی مغزتان نهان است کمی دقت کنید .
مجموع این مسائل باعث شده تاکید بسیاری از داوطلبان و بسیاری از خانواده‌ها در علوم تجربی روی رشته های پزشکی باشد به نحوی که بعضی از خانواده‌ها فرزندان خود را از همان سالیان آغازین ورودشان به مدرسه در موسسه‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنند ، آنان را در فشرده‌ترین برنامه‌های آموزشی قرار می‌دهند تا فرزندشان بتواند سال‌ها بعد در ماراتن کنکور پیروز شود و شانس پزشک شدن برای فراهم آمدن زندگی مرفه و بی دغدغه افزایش یابد.
رفع این مشکل نیازمند همت همه جانبه است . نباید انتظار داشت با ایجاد محدودیت در انتخاب رشته های تحصیلی ، مشکل حل می شود . حل نشدن ریشه ای این مشکل سبب می شود تا به عقده فروخورده تبدیل شده و یک جائی سر باز کند.

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید