ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

هیات بلند پایه علمی و فناوری سوئیس با معاونت آموزش وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ هیات بلند پایه علمی و فناوری سوئیس؛ دکتر نیکل ابیشر از بیمارستان دانشگاهی لوزان، دکتر فرانکو ویگلیوتی عضو ارشد (EPFL) در خاورمیانه، مادلین وان هلتسن، رییس امور رسانه ای و سخنگویEPFL، اشتفان دکوتر،‌ رییس امور خارجی ریاست EPFL به ریاست پروفسور پاتریک ابیشر مدیر موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در لوزان (EPFL) با همراهی جولیو هاز، سفیر سوئیس در تهران صبح روز شنبه 18 مهر ماه 94 با دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت به منظور توسعه روابط دانشگاهی با دانشگاه های علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار،‌ دکتر لاریجانی با خوش¬آمد به حضور این هیأت در کشور، اظهار کرد: کشور ایران تاریخچه بسیار غنی در علم پزشکی دارد و دانشمندان زیادی همچون ابن سینا،‌ رازی و بیرونی در خاک این سرزمین زندگی کرده اند. آموزش پزشکی در ایران از سال ها خیلی دور شروع شده است و امروز آموزش پزشکی تغییرات زیادی مشابه با سایر کشور های جهان کرده است اما آموزش پزشکی در ایران کمی با کشورهای دیگر متفاوت است و آن از این جهت است که آموزش پزشکی و غیر پزشکی در دو وزارتخانه جداگانه اداره می شود و آموزش پزشکی در ایران و همه دانشگاه های علوم پزشکی با سه ماموریت آموزش،‌ پژوهش و درمان زیر نظر وزارت بهداشت اداره می شود.
وی افزود: همه استان های ایران حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی دارند که متعهد به انجام سه ماموریت آموزش،‌ پژوهش و ارائه خدمات سلامت هستند و به همین دلیل اعضای هیات علمی در ایران مشغله زیادی دارند چرا که باید فعالیت های حیطه درمان را نیز پوشش دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به تحولات علم پزشکی در ایران اشاره کرد و گفت: امروز ما در ایران شاهد تغییرات چمشگیری در عرصه های آموزشی هستیم، 50 دانشگاه علوم پزشکی، 300 مجله پزشکی، 18 هزار عضو هیات علمی و 200 هزار دانشجوی پزشکی سبب شده است تا یک سوم تولیدات علمی کشور مربوط به علوم پزشکی باشد.
دکتر لاریجانی با اشاره به برخی از برنامه های معاونت آموزشی ادامه داد: برنامه بلند مدتی برای گسترش نوآوری و همکاری بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در دست انجام داریم. وی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر همانند دیابت،‌ سرطان، حوادث جاده ای، فشار خون،‌ بیماری های قلبی و عروقیی را از نیازهای اساسی کشور برشمرد و اصلاح کوریکولوم های آموزشی در پاسخ به نیاز های کشور از جمله برنامه های اساسی برای تحول در آموزش علوم پزشکی است.
در ادامه پروفسور پاتریک ابیشر مدیر موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در لوزان (EPFL) ضمن تشکر از وقت ملاقاتی دکتر لاریجانی به این هیات سوئیسی داده اند، گفت: موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس به چند دلیل علاقه مند همکاری با ایران در حوزه پزشکی است. وی رشته تحصیلی مدیران این موسسه، کار در زمینه نوروساینس و همچنین مطالبه دولت سوئیس از این موسسه جهت ارتقا وضعیت پزشکی کشور را از عمده این دلایل ذکر کرد.
مدیر موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس افزود: همکاری در زمینه های علمی و پزشکی برای سوئیس و اقتصاد سوئیس بسیارحائز اهمیت است چرا که بیش 20 درصد تولید ناخالص ملی سوئیس در بخش سلامت هزینه می گردد.
وی تصریح کرد: در سوییس 5 دانشگاه پزشکی داریم و متاسفانه یکی از مشکلات کشور ما تعداد ناکافی پزشکی عمومی است، در سال گذشته در حدود 800 پزشکی عمومی تربیت کردیم اما هزاران پزشک از خارج کشور جذب کردیم که این امر برای ما مشکل بزرگی است که نتوانستیم پزشکی عمومی به تعدادی که نیاز داریم تربیت کنیم. مسلماً این موضوع برای کشوری که شرایط تربیت پزشک را دارد، کمی عجیب به نظر می رسد و به همین دلیل است که دولت سوئیس از ما خواسته که به جای سرمایه گذاری در تکنولوژی و فناوری، به آنها کمک کنیم که کوربکولوم های پزشکی را ارتقا دهیم.
پروفسور پاتریک ابیشر خاطر نشان ساخت: امید داریم که فاز همکاری با ایران پس از بازدید از دانشگاه های علوم پزشکی خیلی زود وارد فاز عملیاتی شود و می توانیم برای شروع همکاری با داشتن تکنیک های مناسب و مشابه نرم افزاری دوره های مجازی مشترک برگزار کنیم.
همچنین جولیو هاز، سفیر سوئیس در تهران با اشاره به اهمیت توسعه روابط موجود بین دانشگاه های ایران و موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در لوزان (EPFL)، ایجاد زمینه های همکاری مشترک در موضوعات دوره های آموزشی برخط،‌ علوم پزشکی، توسعه پایدار، ترویج نوآوری های دانش بنیان و فعالیت های اقتصادی مرتبط با آن در همکاری با شرکت های سوئیسی و سازماندهی کارگاه علمی ایران و موسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در لوزان گفت:‌ به زودی یه برنامه کاری پنجساله برای همکاری تدوین خواهد شد که به امضای وزرای بهداشت دو کشور خواهد رسید.

 

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید