ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو» منصور کبکانیان در حاشیه چهل و هفتمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع در جمع خبرنگاران حمایت از دانشجویان دکتری را از موضوعات مطرح در این جلسه ذکر کرد و افزود: در این جلسه اعضای ستاد در رابطه با تأمین معیشت این دانشجویان ابراز نگرانی کردند که در این راستا وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تهیه آیین‌نامه‌هایی در زمینه چگونگی حمایت از دانشجویان دکتری خبر دادند.
کبکانیان ادامه داد: علاوه بر این مقرر شد تا این دو وزارتخانه با بررسی‌هایی که انجام خواهند داد مشخص کنند که اجرای طرح‌های حمایتی از دانشجویان دوره دکتری نیاز به حمایت دارد یا خیر و در صورت نیاز به اعتبارات، برای اختصاص ردیف بودجه از دولت و مجلس تقاضای همکاری کنیم.
وی با تاکید بر اینکه پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری ردیف ثابتی ندارد، اضافه کرد: معاونت علمی ریاست ‌جمهوری به صورت موقت از ردیف‌های دیگر بودجه را تأمین می‌کند که به همین منظور ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در نامه‌ای به دولت میزان بودجه درخواستی برای دانشجویان دکتری را پیشنهاد کرده بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به ضرورت تقسیم کار ملی برای رفع نیازهای آموزشی کشور، گفت: با تقسیم کار صورت گرفته، ارائه نقشه راه و نحوه اجرایی کردن این سیاست‌ها و همچنین طراحی راهبردها و اقدامات، برای اجرای سیاست‌ها برعهده معاونت علمی و جهاد دانشگاهی قرار گرفت و 9 سیاست دیگر که مربوط به نحوه توزیع مأموریت آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص بود برعهده وزارتخانه‌های علوم و بهداشت قرار گرفت که البته نهادهای اجرایی دیگر نیز باید با این نهادها همکاری کنند.
11 سیاست اجرایی نقشه جامع علمی کشور
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه سیاست‌های اجرایی نقشه جامع علمی کشور به چند دسته تقسیم می‌شود، گفت: یک دسته از سیاست‌های نقشه جامع بازنگری و تعیین ظرفیت‌های آموزش عالی و میزان جذب دانشجو در هر رشته و مقطع تحصیلی بر اساس نیاز ملی و برنامه‌های توسعه استانی مطرح شده است.

وی با اشاره به دسته دوم سیاست‌های نقشه جامع علمی کشور، یادآور شد: سیاست دوم به توزیع مأموریت آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز می‌پردازد و در سیاست سوم، توجه به اقتضائات جنسیتی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در تعیین ظرفیت جذب دانشجو مطرح می‌شود.

کبکانیان سیاست چهارم نقشه را مربوط به هماهنگی و توازن در میزان جذب دانشجو در مقاطع مختلف آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی دانست و افزود: در سیاست پنجم نقشه به توزیع مأموریت و هماهنگی میان بخش غیردولتی و دولتی آموزش عالی ‌پرداخته می‌شود.

وی سیاست ششم این نقشه را ساماندهی تقاضای اجتماعی آموزش عالی مازاد بر سقف نیاز کشور و استفاده از نهادهای ملی و استانی را سیاست هفتم مطرح ذکر کرد.

به گفته قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزایش ظرفیت جذب دانشجو از کشورهای دیگر به خصوص جهان اسلام در سیاست هشتم و در سیاست نهم، ایجاد تناسب و هماهنگی میان هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مطرح ‌شده است.

کبکانیان ادامه داد: جذب اعضای هیأت علمی واجد شرایط از خارج کشور یا اعزام دانشجو به خارج در سیاست دهم و بازنگری در میزان عرضه آموزش عالی به منظور کاهش تدریجی ظرفیت‌های مازاد در سیاست یازدهم بررسی می‌شود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به نحوه حمایت از این دانشجویان، اظهار داشت: برخی از این دانشجویان به عنوان دستیار آموزشی و برخی به عنوان دستیار پژوهشی تعیین می‌شوند، بخشی از حمایت‌ها به صورت تعهد کار با صنعت پس از فارغ‌التحصیلی و بخش دیگر از این دانشجویان نیز از طریق صندوق‌های دانشجویی به صورت وام حمایت خواهند شد.

وی یادآور شد: در این جلسه همچنین مقرر شد تا تنوع حمایت‌ها از سوی دو وزارت علوم و بهداشت مدون شده و در اختیار ستاد راهبری نقشه جامع قرار گیرد تا پس از تصویب نهایی ابلاغ شود.

نامه معاون علمی به رئیس جمهوی
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها که بخشی از آمایش آموزش عالی است را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و اظهار داشت: در این زمینه وزرای علوم و بهداشت اعلام کردند قصد دارند برنامه‌های اجرایی خود را در ذیل 11 سیاست اجرایی ستاد راهبری انجام دهند و به همین منظور سیاست‌ها را دراختیار آنها قرار دادیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در برخی مقاطع صندلی خالی در دانشگاه‌ها داریم و در برخی مقاطع نیاز دانشجویان بالا است، حتی در برخی رشته‌ها نرخ بیکاری رو به افزایش است و در برخی رشته‌ها بحث ایجاد مهارت به درستی مطرح نشده است که باید این مسائل مورد بررسی قرار بگیرد.

کبکانیان تاکید کرد: از این رو برای بررسی این موضوعات دو هفته به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت فرصت دادیم تا نظرات خود را اعلام کنند و تقسیم کار نیز در این زمینه صورت گرفت.

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید