ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

 

طرح درس کارشناسی ارشدمیکروب شناسی پزشکی

طرح درس کارشناسی ارشدمیکروب شناسی پزشکی


کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی:
Master of sciences in medical microbiology
کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی شاخه ای از علم پزشکی پایه است که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر میگیرد واوبین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی میباشد که دانش آموختگان آن در ابعاد خدماتی ،آموزشی،پژوهشی،در زمینه شناخت عفونت های میکروب ها به فعالیت میپردازند.

2-تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی :
از قدیمترین ایام بشر در جستجوی علل واسباب بیماری های عفونی بوده است .محمدزکریای رازی (متوفی به سال925میلادی)طبیب دانشمند بزرگ ایرانی اولین کسی که در جهان بیماری های واگیر مخصوصا آبله وسرخرگ را با دیدی علمی مورد بررسی قرار داد و فرضیه ای در باب عامل آبله بیان مینماید که یاد آور نظریه ی تخمیری پاستور است که 9 قرن پس از رازی موفق به کشف نقش میکروب ها به عنوان عامل بیماری ها گردید.
ابو علی سینا (متوفی به سال 1036میلادی)دانشمند برجسته طبیب الامقام وفیلسوف بزرگ ایرانی به اصل سرایت بیماری ها معتقد است و در کتاب ارزنده "قانون در طب"در زمره علل خارجی بیماری ها اشاراتی دارد.
در اواخر قرن نوزدهم بسیاری از عوامل بیماری های عفونی شناخته شده وبه دنبال آن مطالعه سیستم ایمنی وفعالیت های آن در پیشگیر ی ومعالجه بیماری ها ،شناخت عوامل شیمی درمانی و کشف ویروس ها از دیگر وقایع آن زمان بود.
در نیمه دوم قزن بیستم وسال های اخیر ژنتیک باکتریها یسیار شکوفا شده است وتحقیقات ارزنده ای دز زمینه مهندسی ژنتیک میکروارگانیسم ها صورت گرفته است به طوریکه که ورود به این عرصه به بسیاری از سوالات وابهامات پاسخ داده است،هرچند راه طولانی تری در پیش است وبشر امروز می کوشد تا نیل به یک محیط زیست ایده ال همچنان به راه خود در زمینه میکروب شناسی نوین ادامه میدهد.اولین گروه دانشجویان کارشناسی ارشد میکرو بشناسی در سال 1367در دانشگاه علوم پزشکی تعران پذیرش شده اند وبرنامه این رشته در سالهای 1373و1376مورد بازنگری قرارگرفت.از آن سال تاکنون هیچگونه تغییر در برنامه مذکور صورت نگرفته است.
3- اهمیت کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی:
عقاید وارزشهای ما عمداتا برخاسته ازقوانین ومقرراتی است که در دین مبین اسلام مستتر است واسلام برامر حفظ سلامتی ونظافت تاکید خاصی نموده است،تاحدی که جسم ماراامانتی از سوی خداوندتلقی مینماید.لذا اموزشی که مبتنی بر این اصول شکل گرفته باشد میتواند بیانگر اعتلای این ارزشهادر جامعه باشد واز آنجا که علم میکروب شناسی ماهیتا به دنبال کشف علل و اسبب بیماری های عفونی جهت درمان وکنترل آنها میباشد،لذا میتوان نتیجه گرفت آموختنی های این رشته در واقع برفرایند عملی ارزشهای حاکم وارتقا سلامت در جامعه به عنوان یک اصل است ونقش مهمی در استقرار یک جامعه سالم را بر عهده دارد.
4-ضرورت کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی
رشته کارشناسی ارشد میکروب شناسی پزشکی یکی از رشته های علوم پایه پزشکی که بر اساس استاندارد ها ی قابل قبول وبااستفاده از تکنیک های رایج آزمایشگاهی در تشخیص بیماری های عفونی در خدمت جامعه است و در تحقیقات علمی سهیم است و همچنین در آموزش نظری وعملی دانشجویان در رشته های مرتبط ،در خدمت دانشگاه ها وموسسات آموزشی است.

بازارکار کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی:
امید میرود با اجرای برنامه آموزشی رشته کارشناسی ارشد میکروبشناسی پزشکی که همگام با پیشرفت علو م پایه ی پزشکی منجر به ارتقای سلامت در جامعه شده وبتواند نیاز های کادر آموزشی وپژوهشی وخدماتی مربوط به موسسات آموزشی ودانشگاه های علوم پزشکی در مراکز تحقیقاتی وآزمایشگاه های تشخیص طبی سراسر کشور در زمینه میکروب شناسی پزشکی در این مقطع را تامین نماید و طی 10سال آینده جزو کشور های پیشتاز این رشته در منطقه گردد.

هدف کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی:
در پایان این دروه انتظار میرود که دانش اموختگان این رشته بتوانند:
1)خدمات میکروب شناسی تشخیصی بیماری های عفونی را در بخش میکروب شناسی آزمایشگاه های تشخیص طبی انجام دهند.
2)از عهده تدریس دروس عملی و نظری میکروب شناسی در مقاطع کاردانی وکارشناسی و دروس عملی میکروب شناسی تمام مقاطع آموزشی برآیند.
3)در مراکز تحقیقاتی مرتبط با رشته به عنوان همکارپژوهش بتوانند فعالیت نمایند.

7)آینده کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی
1-خدماتی 2-اموزشی 3-تحقیقاتی
8)شرح وظایف کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی :
1)ارائه خدمات میکروب شناسی تشخیصی در آزمایشگاه های تشخیص طبی
2)آموزش دروس ععلی ونطری برای دانشجویان مقطه کاردانی وکارشناسی ودروس عملی میکروبشناسی تمام مقاطع آموزشی
3)همکاری درطرح های پژوهشی مرتبط با رشته

9-برنامه راهبرد های کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی:
راهبردهای پیش بینی شده برای اجرای برنامه کارشتاسی ارشد میکروب شناسی تلفیقی از استراتژی های دانشجو محور .استاد محوری است وبریادگیری فعالactive learningتاکید دارد.
10)ظرفیت  پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی:
1-10دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته های میکروب شناسی ،علوم آزمایشگاهی ،زیست شناسی سلولی مولکولی (کلیه گرایشها)،بیوشیمی و ایمونولوژی ،و دکتری حرفه ای در یکی از رشته های پزشکی ،دندان پزشکی ،دارو سازی ،دامپزشکی،وعلوم آزمایشگاهی
2-10مواد امتحانی وضرایب
باکتری شناسی(3)
تک یاخته شناسی(2)
قارچ شناسی (1)
ویروس شناسی(2)
ایمنی شناسی(1)
زبان عمومی(1)
3-10)شرایط خاص(سلامت جسمانی ونقص عضو)داوطلبان این رشته ضمن آنکه میبایستی از سلامت جسمانی کامل برخوردار باشنذ به طور خاص نباید دچار کوررنگی باشند
11)رشته های مشابه کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی در داخل کشور:رشته میکروب شناسی پزشکی در داخل کشور مشابه ندارد اما در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم،تحقیقات،فناوری رشته ای تحت عنوان میکروبیولوژی محض وجود دارد.

12)رشته های مشابه  کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی در خارج از کشور:
در اکثر دانشگاه های خارج از کشور در دپارتمان های میکروب شناسی رشته ای تحت عنوان microbiology ,medical microbiology,clinical microbiologyوجود دارد.

13)شرایط بکارگیری کارشناسی ارشد ناپیوسته میکروب شناسی پزشکی
طبق ضوابط و شرایط شورای نظارت ارزشیابی وگسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور

 

 

مطالب مرتبط:

مصاحبه صوتی رتبه های برترمجموعه علوم آزمایشگاهی
کارنامه رتبه های برتر آزمون ارشد میکروب شناسی
مصاحبه با رتبه یک ارشد میکروب شناسی
دانلود سوالات آزمون باکتری شناسی
کلاس کنکور کارشناسی ارشد ميكروب شناسی
جزوات نفرات برتر کارشناسی ارشد ميكروب شناسی
آزمون های کشوری کارشناسی ارشد میکروب شناسی
ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد میکروب شناسی
مصاحبه با رتبه های برتر کارشناسی ارشد میکروب شناسی 93
منابع کنکورکارشناسی ارشد میکروب شناسی
درباره رشته کارشناسی ارشد میکروب شناسی
مدارک مورد پذیرش کارشناسی ارشد میکروب شناسی
دروس امتحانی وضرایب درسی میکروب شناسی
لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید