ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

 

طرح درس کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی

 

1- دوره کارشناسی ارشد اپیدمولوژی
رشته اپیدمیولوژی Epidemiology در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته(M.S) شاخه¬ای از علوم پایه پزشکی و بهداشت است که سلامت فردی و اجتماعی جامعه را اندازه می¬گیرد و با گردآوری و تحلیل داده ها در سطح جامعه ، توزیع آنها و عوامل موثر بر آنها را شناخته ، درمانها و راه¬حل ها را پیشنهاد داده و به ارزیابی خدمات واحد های بهداشتی در سطوح مختلف می¬پردازد.

2- تاریخچه کارشناسی ارشد اپیدمولوژی
تفکر اپیدمیولوژی به اندازه پزشکی قدمت دارد. اولین اشارات به بررسی علل بیماریها به توصیه های بقراط به کسانی است که می¬خواهند در رشته پزشکی فعالیت کنند.
بنابراین هر کس که می¬خواهد در پزشکی به صورت مناسبی فعالیت کند ، ابتدا باید فصلهای سال و تأثیری را که هر یک از آنها ایجاد می کنند، در نظر می گیرد....به طرز زندگی مردم توجه کند و به پیشه آنها، اینکه شیفته پرخوری و پرنوشی هستند و این که تنبل و بیکاره اند یا مشتاق ورزش....

از نظر تاریخی علم اپیدمیولوژی حداقل به سال 1662 برمی گردد "جان گرانت" با تحلیل داده های تولد و مرگ توزیع کمی آنها را در جامعه گزارش داد. در سالهای بعد نیز "فار" با مطالعه بر توزیع مرگ در گروه های مختلف شغلی و اجتماعی، مفاهیم اپیدمیولوژیک چون جمعیت در معرض خطر و گروه های مقایسه را مطرح ساخت. با بررسی اسنو در سال 1854 بر توزیع وبا در لندن، اهمیت به کارگیری روش های کمی در تحلیل و ارزیابی مشکلات بهداشتی و سلامت جامعه قبل از تدوین علم نوین اپیدمیولوژی نشان داده شد.
در کشور ما ایران،اپدمیولوژی به عنوان حرفه ای مستقل در سال 1330 (1951) در جریان تأسیس سازمان همکاری بهداشت (با همکاری وزارت بهداری آن زمان و همکاران آمریکایی شناخته شد که در آن سازمان یک واحد اپیدمیولوژی مسئول بررسی و کنترل همه گیری ها بود.
در سال 1331 انستیتو مالاریولوژی تأسیس شد که سازمانی وابسته به گروه انگل شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با همکاری کامل با وزارت بهداری وقت بود. فعالیت مهم انستیتو تشکیل دوره های کوتاه مدت مالاریولوژی و نیز انجام مطالعات مالاریومتریک در سرار کشور بود که در هر دو فعالیت، رابطه رشته اپیدمیولوژی با مالاریا به خوبی دیده می شد. در 1332 (1952) قراردادی بین انستیتو مالاریولوژی و سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان "برنامه مبارزی با لیماری های منطقه به وسیله بندپایان" منعقد شد که بخشی از آن ترتیب یک دوره آموزشی یکساله اپیدمیولوژی بود. این دوره دو بار برگزار شد و در هر بار 3 نفر در آن شرکت کرده و فارغ التحصیل شدند. مسئول ایرانی این قرارداد دکتر محمدعلی فقسه بود که پس از تأسیس دانشکده بهداشت در دانشگاه تهران در سال (1345) به عنوان استاد اپیدمیولوژی و دکتر ابوالحسن ندیم یکی از دانش آموختگان دو دوره فوق به عنوان دانش یار اپیدمیولوژی منصوب شدند. بخش اپیدمیولوژی این دانشکده به تدربج توسعه یافت به طوری که در سال 1357 (1979) دارای سه استاد سه دانش یار و سه استادیار بود. همزمان در دانشگاه شیراز دوره لیسانس اپیدمیولوژی راه اندازی شده بود که چندین دوره فارغ التحصیل داشت. از همان آغاز تأسیس انجمن بین المللی اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت دانشگاه تهران همکاری خود را با آن شروع کرد. یکی از جلسات بین المللی آن انجمن در تهران تشکیل شد و دکتر محمدعلی فقیه سال های چندی نماینده منطقه مدیترانه شرقی در آن انجمن بود. پس از انقلاب به دلایل متعدد از تعداد اپیدمیولوژیست های کشور کاسته شد. یکی دو نفر درگذشتند و چند نفر بازنشسته شدند و یکی دو نفرنیز به خارج از کشور مهاجرت کردند ولی از سال 1365 (1986) برنامه رزیدنتی اپیدمیولوژی مجدداً در ایران شروع شد و همزمان تعدادی به خارج از کشور جهت دریافت دکتری اپیدمیولوژی اعزام شدند. آخرین بازنگری دوره به سال 1375 برمی گردد.

3-ضرورت کارشناسی ارشد اپیدمولوژی
قرن اخیر شاهد تغییر عمده در الگوی سلامت جامعه بوده است. این تغییر در الگوی تولد و مرگ در جامعه و تغییر هرم سنی ، تغییر در امید به زندگی و الگوی بیماری های شایع در جامعه واضح است . تغییر در بیماری های شایع از بیمری های عفونی مثل وبا و سل به سمت بیماری های قلبی عروقی ، سرطان و اختلالات متابولیک چالش های جدیدی را برای بررسی و حل آنان فراهم ساخت. تفاوت توزیع و الگوی اپید میولوژیک و مدل علیتی بیماری های جدید به علاوه توجه جدی تر به اندازه¬گیری نقش عوامل محیطی ، شغلی و روانی در سلامت جامعه ، تحرک جدیدی را در این رشته ایجاد کرد و زمینه های جدید توجه و تحقیق در سلامت جامعه و علل موثر بر آن را فراهم آورد. زمینه های جدید در رشته های مولکولی و ژنتیک محصول گرایش جدید به بررسی علت بیماری ها و نیز پیشرفت های تکنولوژیک سالیان اخیر می¬باشد. مهمترین نقش اپیدمیولوژیست ، تحلیل داده های سلامتی و ارزشیابی و پایش برنامه های سلامتی و نیز تعیین هزینه مفید برنامه های سلامتی است. در این راستا با بهینه کردن هزینه در سطوح و برنامه های مختلف سلامتی و کمک در انتخاب بهترین روش ها برای ارتقاء سلامت جامعه ، کمک به ایفای نقش زیر ساختاری نظام سلامت را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه بر عهده دارد.

4-آینده کارشناسی ارشد اپیدمولوژی
دانش آموختگان کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی تفکر اپیدمیولوژیکی را در جامعه و میان بخش های مختلف سیستم اداره جامعه گسترش می¬دهند . به تحلیل داده های بخش سلامت جامعه می¬پردازند و به مسئولان در تحلیل داده ها و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و توجه به هزینه اثر بخشی کمک میکنند. در این راستا با بررسی زمینه ها و علل نا برابری سلامت در اجتماع ، به دسترسی یکسان و کامل تمام افراد جامعه به خدمات بهداشتی با کیفیت کمک می¬کنند با حضور در طرح های تحقیقاتی بالینی با توجه به استاندارد های تحقیق با افزایش کیفیت نتایج به پیشنهاد درمان ها و راهکار¬های پیشگیری موثر و هم زمان به ارتقاء علم پزشکی در کشور کمک میکنند. انتظار می¬رود در آینده قادر باشیم از مراکز اصلی تصمیمگیری و سیاست گذاری در زمینه بیماری و سلامت در منطقه و جهان باشیم.

5-بازارکار کارشناسی ارشد اپیدمولوژی
نقش های دانش آموختگان شامل : آموزشی ، پژوهشی ، مشاوره¬ای و مدیریتی می¬باشد.

6-شرح وظایف کارشناسی ارشد اپیدمولوژی Task Analysis
- وظایف حرفه ای در نقش مدیریتی:
• مدیریت داده های بهداشتی و سلامتی و تحلیل آنها در سطوح محیطی
• تصمیم سازی و ارائه الگوهای مناسب بهداشت همراه با آزمون های کوچک اجرایی در سطح جوامع کوچک
- وظایف حرفه ای در نقش مشاوره ای:
• همکاری در طراحی منشور اجرایی و فعالیت های کنترل کیفیت داده های بهداشتی
• ارائه مشاوره در تصمیم گیری اجرایی و مدیریت بیمارستانی
• ارائه مشاوره در مراحل مختلف تحقیق از طراحی تا استنباط
- وظایف حرفه ای در نقش پژوهشی:
• همکاری در طراحی منشور اجرایی و فعالیت های کنترل کیفیت داده های بهداشتی
• مشارکت در طراحی و اجرای طرح های تحقیقاتی پایه، بالینی و جامعه نگر
- وظایف حرفه ای در نقش آموزشی:
• آموزش اپیدمیولوژی، تدریس دانشگاهی و کارگاهی
• آموزش به سطوح مختلف کارشناسان بخش سلامت

7-هدف از کارشناسی ارشد اپیدمولوژی
هدف اصلی برنامه تربیت نیروی انسانی در سطح کارشناسی ارشد به منظور ارائه خدمات مرتبط با نظام سلامت در زمینه های زیر می باشد:
• آموزش و توانمندسازی در زمینه شناسایی مشکلات سلامتی جامعه
• آموزش و توانمندسازی در زمینه شناسایی الگوی رفتاری و ویژگی های جامعه در ابعاد گوناگون
• آموزش و توانمندسازی در زمینه روشهای علمی جمع آوری داده ها
• آموزش و توانمندسازی در زمینه پایش و ارزیابی برنامه ها و تحلیل های هزینه اثربخشی
• آموزش و توانمندسازی در زمینه چگونگی استفاده از روش های آماری و کامپیوتردر تحلیل داده ها
• آموزش و توانمندسازی در زمینه شناسایی منشأ خطا و چگونگی کنترل آنها در مراحل مختلف تحقیق

8-برنامه های کلی کارشناسی ارشد اپیدمولوژی
• استفاده از دانش آموختگان رشته های علوم پایه پزشکی و بهداشت
• گسترش توانایی های دانشجویان در ابعاد مختلف کاری
• حمایت از مشارکت دانشجویان در طرح های تحقیقاتی دانشگاه و خارج آن
• مشارکت در کارگاه های آموزشی برگزار شده در دانشگاه
• توجه به ارتباط صمیمانه و نزدیک اساتید با دانشجویان
• تأکید بر خودآموزی در آموزش بر تضمین مهارت در تحصیل و پس از آن
• تأکید بر نیازها و مشکلاتاپیدمیولوژی جامعه و نقاط ابهام آن
• توجه به علائق شخصی و حرفه ای دانشجویان در تحصیل
• تشویق به استفاده مستمر از پایگاه های اطلاع رسانی و اینترنت برای ارتباط با سایر محققان و مراکز تحقیقاتی
• تهیه امکانات سخت افزاری و نرم افزار کامپیوتر برای دانشجویان

9- ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد اپیدمولوژی:
داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد، اپیدمیولوژی باید ضمن دارا بودن شرایط کلی ورود به دوره های آموزش عالی شرایط خاص زیر را احراًز کنند
1- دارا بودن مدرک کارشناسی در یکی از رشته های بهداشت (عمومی، حرفه ای و محیط) – حشره شناسی پزشکی – انگل شناسی – آموزش بهداشت – مدارک پزشکی – پرستاری – مامائی – اداره امور بیمارستان ها و یا دارندگان مدارک دوره دکترای عمومی پزشکی، دندان پزشکی، دارو سازی و دام پزشکی و کلیه مدارک تحصیلی مقطع کارشناسی رشته آمار
2- موفقیت در آزمون ورودی که شامل مواد امتحانی به شرح زیر می باشد:

ضرایب مواد امتحانی
3-Jan اپیدمیولوژی شامل اصطلاحات، اصول و روش ها، بیماری های واگیردار و غیرواگیردار
3 آمارزیستی
5-Jan بهداشت عمومی و برنامه های کشوری مرتبط با سلامت
2 زبان عمومی

10- رشته های مشابه کارشناسی ارشد اپیدمولوژی در داخل کشور
رشته های مشابه در این مقطع در کشور وجود ندارد.

11- رشته های مشابه  کارشناسی ارشد اپیدمولوژی در خارج از کشور
کارشناسی ارشد در مقطع اپیدمیولوژی از سالیان پرذشته در دانشگاه های معتبر دنیا از جمله دانشگاه های مذکور در ذیل ارائه می گردد. علاوه بر گرایش عمومی در آموزش اپیدمیولوژی در این مقطع، دوره بصورت گرایش خاص نظیر کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی محیط، بیماری های شغلی، ملکولار و ژنتیک اپیدمیولوژی محیط، بیماری های شغلی، ملکولار و ژنتیک اپیدمیولوژی، تغذیه، سرطان و ... نیز ارائه می گردد.
London School of Hygiene & Tropical Medicine
The Johns Hopkins University
Yale University
University of Michigan
Karolinska University
Harvard University
McGill University

12- شرایط موردنیاز برای بکارگیری کارشناسی ارشد اپیدمولوژی
طبق ضوابط شورای گسترش و ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی کشور می باشد.

 

 

مطالب مرتبط:

کارنامه رتبه های برتر آزمون ارشد اپیدمیولوژی
مصاحبه صوتی رتبه های برتر رشته اپیدمیولوژی
دانلود سوالات آزمون اپیدمیولوژی
کلاس کنکور کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی
جزوات نفرات برتر کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی
آزمون های کشوری کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی
درباره رشته کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی
منابع کنکور کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی
دروس امتحانی وضرایب مربوطه اپیدمولوژی
مدارک مورد پذیرش کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی
ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی
لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید