ورود

ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ایجاد حساب کاربری

گزینه های * دار الزامی می باشند.
نام *
نام کاربری *
رمز ورود *
تائیدیه رمز ورود *
نشانی پست الکترونیک *
تائیدیه نشانی پست الکترونیک *

 

طرح درس کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی

طرح درس کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی

تعریف رشته  نانوتکنولوژی پزشکی
مقطع:کارشناسی ارشد
: Medical Nanotechnology نام رشته به زبان انگلیسی
1.تعریف رشته کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی
نانوتکنولوژی عبارت است از تحقیق و توسعه فناوری در سطح اتم و مولکول ها در اندازه هایی در حدود 100-1 نانومتر جهت دستیابی به درک اساسی از پدیده ها و مواد در سطح نانو و ساخت و استفاده از ساختارها و وسایل و سیستم هایی که دارای ویژگی ها و عملکرد جدیدبه دلیل داشتن اندازه های کوچک می باشند.
در بخشی از نانوتکنولوژی که تحت عنوان نانوتکنولوژی مرطوب نامیده می شود به مطالعه و بررسی سیستم های زیست محیطی در مقیاس نانومتری پرداخته می شود. نانوتکنولوژی پزشکی در این بخش قرار دارد. این شاخه از علم وابسته به چندین رشته از جمله فیزیک،مهندسی شیمی، زیست شناسی و ... می باشد. در حقیقت نانوتکنولوژی پزشکی فن بکارگیری تدابیر نانوتکنولوژی در حیطه پزشکی است که در آن در حیطه سلامت به موضوعاتی نظیر سیستم های نوین دارورسانی، داروهای هوشمند، روش های تشخیص بیماری ها،معرفی محصولات و تجهیزات جدید پزشکی نظیر نانورباتها و بافتهای مصنوعی پرداخته می شود که هدف آن بهبود کیفیت زندگی از طریق ایجاد تحولات جدی و عظیم در بخش بهداشت و درمان است.
2. تاریخچه کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی:
تاریخچه مختصر این رشته در دنیا:
بخش اعظم مراکز مهم نانوتکنولوژی در سراسر جهان در چند سال اخیر ( از سال 2001) تأسیس شده اشت. تعدادی از دانشگاه های آمریکا، اروپا، استرالیا و ژاپن با همکاری برخی مراکز تحقیقاتی، دوره های تحصیلی نانوتکنولوژی ارائه نموده اند. هدف اولیه این مراکز، تحقیق و توسعه در زمینه علوم و فناوری نانو می باشد. بعضی از این مراکز تحقیقاتی از برنامه های آموزشی دانشگاه های مرتبط با خود حمایت می کنند. اسامی دانشگاه هایی که دارای دوره لیسانس و فوق لیسانس در زمینه نانوتکنولوژی هستند در جدول زیر آمده است:
دانشگاه کشور ردیف دانشگاه کشور ردیف
North California آمریکا 12 Washington آمریکا 1
Queensland استرالیا 13 Shouthern California آمریکا 2
Caltech آمریکا 14 Rice آمریکا 3
Griffith استرالیا 15 Penn State آمریکا 4
Copenhagen دانمارک 16 Notre Dame آمریکا 5
ULM آلمان 17 Newsouth Wales استرالیا 6
Cranfield انگلستان 18 Newcastle انگلستان 7
Birmingham انگلستان 19 MIT آمریکا 8
Virginia Common Wealth University آمریکا 20 Harvard آمریکا 9
Cornell آمریکا 21 Clemson آمریکا 10
Flinders استرالیا 11

تاریخچه مختصر این رشته در ایران:
در ایران رشته نانوتکنولوژی پزشکی در هیچ دانشگاهی وجود ندارد.

Values3.)ضرورت کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی
اگر سلامت را به عنوان کالایی استراتژیک و در معنی تخصصی آن در راستای "انسان سالم محور توسعه" مد نظر قرار دهیم، دسترسی به این هدف جز از طریق افزایش کیفیت زندگی و پیداکردن راه حل هایی برای معضلات حوزه سلامت میسر نیست. نانوتکنولوژی پزشکی توانمندی هایی را برای جامعه بشری به همراه داردکه با استفاده از آن میتوان ضمن غلبه بر مشکلاتی نظیر درمان بیماری های صعب العلاج و یا امکان تشخیص و درمان سریعتر و دقیقتر و در برخی موارد با هزینه کمتر، با معرفی سیستم های نوین دارورسانی و نسل جدید داروهای هوشمند، تجهیزات و روش های جدید و یا جایگزین، کیفیت زندگی انسان را بهبود بخشد. بعلاوه در مقوله دانش و فناوری، توانمندی هر ملت در زمان کنونی به قدرت آن کشوردر دستیابی و توسه علوم و فنون نوین می باشد. با عنایت به موارد فوق فلسفه برنامه این رشته به اهمیت توجه به نیاز های انسانی بطور عام و نیز آشنایی و پیشرفت در حوزه نانوتکنولوژی پزشکی بطور خاص برمی گردد. با تکیه بر ارزش های والای انسانی و اسلامی و امکانات بالقوه و بالفعل موجود، ضرورت برنامه ریزی و حرکت برای تربیت توسعه نیروی انسانی متخصص در حوزه نانوتکنولوژی روشن و بدیهی بنظر می رسد.

(Mission) : اهمیت برنامه آموزشی کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی
رسالت این رشته عبارت است از تربیت دانش آموختگانی است که بتوانند در ابعاد آموزشی، پژوهشی ، خدماتی، مشاوره ای و صنعتی، با توجه به کاربردها و تحولاتی که نانوتکنولوژی در حوزه علوم پزشکی ایجاد کرده است، انجام وظیفه نمایند. روند سریع و روزافزون توجه به این علم و فناوری که با شاخص هایی نظیر میزان سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پژوهش و صنعت خود را نشان می دهد، حکایت از برون داده هایی دارد که کیفیت زندگی انسان را دچار تغییر و تحول جدی خواهد نمود . در این راستا ، دانشگاه ها و مراکز آموزش بعنوان متولیان تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز در حوزه های مختلف مدیریتی، اجرایی و خدماتی بهداشت و درمان وظیفه دارند که با راه اندازی و توسعه دوره های مورد نیاز این علم نسبت به تأمین نیروی متخصص اقدام نمایند.
(Vision)5. آینده کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی
با توجه به تحولات سریع و شگرفی که نانوتکنولوژی در حوزه علوم و فنون ایجاد نموده است، در حوزه های مختلف آموزش، پژوهش ، خدمات، صنعت و تولید نیازمند نیروهای آموزش دیده و متخصص در رده های مختلف می باشیم. با پیش بینی اینکه بیش از نیمی از داروهای مورد استفاده در دنیا در طی ده سال آینده متأثر از نانوتکنولوژی خواهند بود و روش های جدید، سریع و در عین حال کارآ و از نظر اقتصادی قابل توجیه در تشخیص درمان بیماری ها در حال معرفی شدن می باشند، و نیز با عنایت به اینکه انسان " سالم" محور توسعه پایدار می باشد، ضرورت آشنایی و استفاده از توانمندی های دانش " نانو" اجتناب ناپذیر است، پیش بینی می شود که ما نیازمند متخصصینی هستیم که در سطوح مختلف حوزه های آموزشی، پژوهشی، تولیدی و خدماتی قادر باشند که همراه با پیشرفتهای نانوتکنولوژی، ضمن امکان استفاده از این توانمندی ها در ارائه خدمات مورد نیاز جامعه ، فرایندهای صنعتی و تولیدی محصولات نانوتکنولوژی نظیر تحقیق و توسعه (R&D) و بعنوان مدیران، کارشناسان و مشاوران خطوط تولیدی محصولات مورد استفاده در بخش بهداشت و درمان انجام وظیفه نمایند. در چشم انداز بیست ساله کشور توجه و پرداختن به فناوری های برتر از جمله نانوتکنولوژی مورد توجه قرار گرفته است که در این راستا موضوع در برنامه توسعه پنجم کشور لحاظ شده است.
:(Aims) 6.هدف از کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی
هدف کلی از تدوین و اجرای برنامه " نانوتکنولوژی پزشکی " تأمین و تریبت دانش آموختگانی است که متناسب با مقطع رشته بتوانند در حوزه های مختلف تولید و صنعت، پژوهش و توسعه، ارائه خدمات و نیز آموزش و توسعه نیروی انسانی و متخصص مرتبط با بهداشت و درمان مفید و مؤثر باشند. این اهداف به ترتیب عبارتند از :
1.تربیت دانش آموختگان جهت تأمین نیروهای لازم جهت آموزش، تحقیق ارتقاء سطح پژوهش در زمینه نانوتکنولوژی پزشکی در دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی وابسته
تأمین نیروی متخصص برای کار در کارخانجات و مؤسسات تولیدی جهت تولید فراورده های نانو..2
تربیت نیروی انسانی متخصص جهت ظرفیت سازی برای انتقال دانش فنی نانو پزشکی..3
تربیت نیروی انسانی متخصص جهت ارتقاء سطح سلامت با بکارگیری فناوری نانو در پزشکی..4
:(Role definition)7.جایگاه کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی در برنامه آموزشی:
نقش دانش آموختگان این رشته شامل نقش آموزشی، پژوهشی، خدماتی و مشاوره ای و تولیدی می باشد.
(Task Analysis) 8. بازارکار کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی
نقش آموزشی
در فعالیت های آموزشی که عمدتا شامل همکاری در اجرای برنامه های آموزشی خواهد بود. این افراد با توجه به آموزش هایی که دیده¬اند قادر خواهند بود تا نیاز آموزشی دانشگاهها و موسسات علمی – تحقیقاتی را در زمینه تامین هیئت علمی لازم در زمینه نانو فناوری تأمین نمایند. همچنین در مواردی نظیر آموزش های عملی و برگزاری کلاسها و کارگاهها نیز شرکت خواهند کرد.

نقش پژوهشی :
در فعالیت های پژوهشی که عمدتا شامل همکاری و فعالیت دانش آموختگان این رشته در مراکز تحقیقاتی و نیز بخش های تحقیق و توسعه مراکز مختلف پژوهشی و تولیدی خواهد بود ، از جمله طراحی پروژه های تحقیقاتی و فعالیت های اجرایی در خصوص دستیابی به اهداف پژوهشی در سطح آزمایشگاهی ، طراحی روش های تشخیص بیماری ، معرفی محصولات جدید دارویی – بهداشتی با استفاده از فناوری و محصولات نانو در بخش مواد و یا بهبود متد ها و محصولات موجود در حوزه سلامت با استفاده از قابلیت های فناوری و علوم نانو.
.

نقش خدماتی :
در حوزه وظیفه دانش آموختگان برای ارئه خدمت نظیر استفاده از امکانات و تجهیزات و محصولات معرفی شده جدید فناوری نانو و یا شرکت های دارویی عملیات اجرایی در خطوط تولیدی محصولات نانو بیشتر دانش آموختگان طوری آموزش خواهند یافت تا از توانایی ، توانمندی و ظرفیت کافی در حوزه مهارت آموزی بهره¬مند شوند.

نقش تولیدی :
بعد از مرحله تحقیق و پژوهش این افراد قادر خواهند بود از طریق ارتباط با صنعت و پشتوانه های مالی و امکانات آن به تولید محصولات نانو پزشکی بپردازند.

9 .  برنامه های کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی :
آموزش و برنامه ریزی درسی با توجه به جدید بودن این دانش در دنیا ، ضرورت همکاری بین رشته ای

 

 

مطالب مرتبط:

کارنامه رتبه برتر آزمون ارشد نانو تکنولوژی پزشکی

کلاس کنکور ارشد نانو تکنولوژی پزشکی

مصاحبه صوتی با رتبه برتر رشته نانو تکنولوژی پزشکی

درصد های رتبه برتر ارشد نانوتکنولوژی پزشکی

بهترین کلاس کنکور ارشد نانوتکنولوژی پزشکی

جزوات نفرات برتر کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی

آزمونهای کشوری کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی

منابع کنکور کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی

درباره رشته کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشكی

مدارک مورد پذیرش کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی

دروس امتحانی وضرایب درسی کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی

لینک کوتاه

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

اشتراک مطالب

Close

خبر را در کانال وشبکه های خود به اشتراک بگذارید